Wywiady

K. Zgorzelski: Pasażerowie coraz chętniej korzystają z usług POLREGIO

Krzysztof Zgorzelski, prezes zarządu POLREGIO sp. z o.o., opowiedział w rozmowie z Raportem Kolejowym o wynikach spółki, współpracy z samorządami województwa oraz przesłankach stojących za zmianami.

Panie Prezesie, cofnijmy się najpierw o kilka miesięcy. We wrześniu POLREGIO uruchomiło platformę „Podróż bez barier”. Było to bowiem rozwiązanie innowacyjne na rynku i zapewne wielu czytelników ciekawi czy zdało egzamin. Czy można już wyciągnąć wnioski z jej funkcjonowania?

W obecnych czasach przestajemy mieć kłopot z niedoborem informacji, a zaczynamy dostrzegać problem z ich przesytem i rozproszeniem. Ideą platformy „Podróż bez barier” dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, jaka przyświecała nam przy jej projektowaniu, realizacji, a następnie wdrożeniu, było spojrzenie na zamówienie asysty jako osoba z niepełnosprawnością. Rozwiązanie jest zatem unikatowe m.in. z tego powodu, iż w jego projektowaniu i testowaniu, dzięki wsparciu Fundacji Polska Bez Barier, brały udział osoby z niepełnosprawnościami. Wskazały one przede wszystkim na istniejący przesyt danych i brak jakichkolwiek intuicyjnych aplikacji dedykowanych dla osób z niepełnosprawnościami. Stąd pomysł skupienia w jednym miejscu maksymalnie największej liczby informacji niezbędnych przy planowaniu podróży pociągiem. Nie tylko na jego pokładzie, bowiem musimy pamiętać, że każdy pasażer oczekuje kompleksowej usługi, zatem dlaczego ci z ograniczonymi możliwościami mieliby jej nie otrzymać w jednym miejscu? Dzięki temu stworzyliśmy platformę, w której integrujemy informacje dostępne dotąd w różnych, rozproszonych źródłach. Począwszy od informacji od zarządców dworców kolejowych, zarządcy infrastruktury kolejowej po informacje rozkładowe. Platforma „Podróż bez barier” daje możliwość sprawdzenia dostępności asysty w obrębie stacji kolejowej i dworca kolejowego, zamówienia asysty na przejazd pociągiem POLREGIO bez konieczności odszukiwania danych dotyczących konkretnego pociągu w innych internetowych wyszukiwarkach, spisywania numerów pociągów, etc. Intuicyjność platformy daje komfort szybkiego i sprawnego zgłoszenia potrzeby asysty z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb oraz możliwości kontaktu. Obserwujemy rosnące zainteresowanie podróżnych naszym rozwiązaniem i zachęcamy innych przewoźników do przystąpienia do projektu. My mamy gotowe, innowacyjne rozwiązanie, które może przysłużyć się wszystkim operatorom.

Tworząc markę POLREGIO postawiliśmy sobie za cel m.in. tworzenie rozwiązań odpowiadających na potrzeby jak największej grupy pasażerów.

 

Takie inicjatywy powodują, że i POLREGIO i tym samym cała kolej uznawane są za bardzie otwarte na potrzeby pasażera. Czy planujecie kolejne tego typu inicjatywy?

Tworząc markę POLREGIO postawiliśmy sobie za cel m.in. tworzenie rozwiązań odpowiadających na potrzeby jak największej grupy pasażerów, gdyż naszym hasłem jest „budujemy dobra kolej, budujemy dobre relacje”. Jednym z przykładów jest wspomniana platforma „Podróż bez barier”, którą chcemy rozwijać o nowe rozwiązania. Kluczowe w naszej działalności połączenia kolejowe uruchamiane na zlecenie samorządów województw są przygotowywane w oparciu o potrzeby pasażerów w regionach, ich przyzwyczajenia i specyfikę konkretnego powiatu czy województwa. Oczywiście należy brać pod uwagę ograniczenia, z którymi borykają się przewoźnicy kolejowi w zakresie przekładania potrzeb pasażerów jeden do jednego na konkretne rozwiązania np. w zakresie godzin odjazdów, niemniej tam, gdzie możemy spełnić te oczekiwania, robimy to, co spotyka się z uznaniem i zainteresowaniem. Weźmy za przykład oferty zintegrowane z komunikacją w miastach i aglomeracjach, które jeszcze kilkanaście lat temu były novum, uznanym wówczas za otwarcie się na potrzeby pasażerów. Teraz nie wyobrażamy sobie, żeby ich nie było. Przekładają się na wyższą jakość usług, a w konsekwencji na rosnące zainteresowanie nie tylko pociągami POLREGIO, ale także pociągami innych przewoźników i ogólnie transportu publicznego. Jesteśmy otwarci na inicjatywy, które mają na celu wypracowanie takich wspólnych rozwiązań z korzyścią dla pasażerów. Mamy w planach kilka pomysłów, o których opowiemy w odpowiednim momencie.

Czytaj dalej >