Od piątku 26 marca ze stacji Warszawa Zachodnia odjedzie więcej pociągów w stronę Warszawy Gdańskiej. Na terenie otwartej 14 marca stacji powstają nowe perony oraz zadaszenie o powierzchni 5 boisk piłkarskich. Poprawia się także komunikacja podziemnym przejściem, kładką oraz połączenie z komunikacją miejską. Koszt inwestycji realizowanej przez PKP PLK to 1,7 mld zł.
26 marca zwiększy się zakres prac na Warszawie Zachodniej – to kolejny etap modernizacji linii średnicowej. Do obsługi większej liczby podróżnych przygotowuje się Warszawa Gdańska. PLK na etapie przygotowania prac i konstrukcji rozkładu jazdy ustaliły z przewoźnikami warunki utrzymania sprawnej komunikacji dalekobieżnej, regionalnej i aglomeracyjnej w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Warszawa Zachodnia – podróżujemy koleją obok budowy kładki i nowych peronów
Na kolejnym, zwiększonym etapie prac wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnej nr 6 i nr 7. Wykonawca inwestycji, Budimex S.A. rozpocznie rozbiórkę peronów i sąsiadujących z nimi torów. Prace wymagają także wstrzymania ruchu pociągów na jednym z dwóch torów linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną. Jednotorowo pojadą pociągi na linii obwodowej na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wola.
Na budowie pracuje obecnie ponad 70 podwykonawców i dostawców, 550 osób i 150 jednostek sprzętu. Dotychczas wykonawca przygotował już pylony nowego przejścia nad peronami. W połowie kwietnia rozpocznie się nasuwanie na konstrukcje elementów kładki. W obszarze stacji, Budimex usunął/ przebudował ponad 100 kolizji w podziemnych instalacjach. Postępuje budowa ścian szczelinowych podziemnej konstrukcji stacji aż do głębokości 26 metrów pod gruntem, czyli na głębokość ośmiopiętrowego budynku. Ściany szczelinowe wypełni ponad 30 000 m3 betonu.
By wybudować szersze przejście podziemne rozebrany/burzony będzie fragment obecnego przejścia od strony ul. Tunelowej. Powstanie konstrukcja nowego – szerszego – tunelu oraz trzech peronów – w tym również jednego dodatkowego.
Od początku kwietnia pasażerowie dojdą do peronu 5 nową trasą od strony Woli. Czas dojścia nie zmieni się w stosunku do obecnej drogi do peronu 7.
Przebudowa Warszawy Zachodniej i modernizacja linii średnicowej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Sprawniejsze będzie zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.