PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace inwestycyjne na kolejowej trasie Poznań – Wrocław, na odcinku Czempiń – granica Dolnego Śląska. Zmodernizowano już 20 peronów, ułożono nowe tory, zawieszono sieć trakcyjną i zainstalowano urządzenia sterowania. Prace pochłoną w sumie 1,5 mld zł. Projekt realizowany jest w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
– Inwestycja na trasie Wrocław – Poznań na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego znacząco zwiększa komfort podróży oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Z rządowego programu, Krajowego Programu Kolejowego, poprawiają się: dostępności mieszkańców do kolei i warunki rozwoju gospodarki – powiedział Jan Dziedziczak, poseł na Sejm RP, pełnomocnik rządu ds. Polonii i Polaków za granicą.
Zasadnicze prace na objętym modernizacją odcinku linii kolejowej Poznań – Wrocław, między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego, planowane są do końca roku.
– Modernizacja linii Poznań – Wrocław już zapewniła atrakcyjne podróże regionalne w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Trasa będzie jeszcze bardziej konkurencyjna w podróżach dalekobieżnych. Inwestycja na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego realizowana z instrumentu CEF Łącząc Europę to wzmocnienie roli kolei także jako ekologicznego transportu towarowego w przewozach międzynarodowych – powiedział Arnold Bresch członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach prac między Czempiniem a Dolnym Śląskiem powstało 20 nowych peronów. Do pociągu wygodnie można wsiąść na 5 stacjach i 6 przystankach. Nowe perony są w Rawiczu, Bojanowie, Rydzynie, Kaczkowie, Lesznie, Starym Bojanowie, Przysiece Starej, Kościanie i Starych Oborzyskach. W Lipnie Nowym i Górce Duchownej budowane są perony przy drugim torze. Wygodę w podróży zapewniają wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie i jasne oświetlenie. Dla osób niewidzących i niedowidzących ułatwieniem są ścieżki naprowadzające.
Wszystkie modernizowane obiekty dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz z dużym bagażem czy dziecięcym wózkiem.
Z nowych i wyremontowanych przejść podziemnych z windami można korzystać w Kościanie, Starym Bojanowie i Lesznie. Budowany jest ostatni segment przejścia podziemnego na stacji Leszno. Przejście podziemne połączy dworzec, perony i ul. Towarową, co ułatwi dostęp do pociągów i usprawni komunikację w mieście. Jesienią bezpieczne, dogodne dojście pod torami zyskają także podróżni w Bojanowie oraz w Rawiczu. Na przystankach dobry dostęp do kolei zapewniają pochylnie.
Na trasie wymieniono już 80 proc. infrastruktury – to ponad 100 km torów i sieci trakcyjnej. Pociągi korzystają z nowoczesnych urządzeń systemu sterowania ruchem. Drugi tor modernizowany jest między Starym Bojanowem a Lesznem oraz między Bojanowem a Rawiczem.
– Bardzo się cieszę z dobrego postępu prac na linii kolejowej E-59 z Czempina do granicy województwa dolnośląskiego. To bardzo ważna modernizacja dla całego korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk (CNC), która przyczynia się do rozwoju ekologicznego transportu – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.