Aktualności Inwestycje Tramwaje

Wózki manewrowe ZAGRO E-MAXI – Wielka MOC w małym pojeździe [WYWIAD]

E-MAXI M w hali postojowej MPK Olsztyn

Na temat możliwości dwufunkcyjnych (szynowo-drogowych) wózków manewrowych ZAGRO E-MAXI i tego, co je wyróżnia, rozmawiamy z Piotrem Mizerackim – Szefem Sprzedaży Działu Przemysłowego w Fire-Max Sp. z o.o.

Piotr Mizeracki

Na początku zacznijmy od tego, czym dokładnie są wózki manewrowe ZAGRO E-MAXI?

Wózki manewrowe E-MAXI są produkowane od blisko dwóch dekad przez niemiecką firmę ZAGRO Bahn- und Baumaschinen GmbH. Jej oficjalnym i wyłącznym przedstawicielem w Polsce jest Fire-Max Sp. z o.o.

Rodzina wózków E-MAXI to kilka typów urządzeń przeznaczonych do pracy manewrowej w różnych warunkach. Najmniejszy model E-MAXI S jest w stanie przetaczać pojazdy szynowe o masie do 100 t. Następnie w ofercie producenta znajdują się najbardziej popularne w Polsce modele E-MAXI M i L, a także modele E-MAXI XL i XXL. Te ostatnie osiągają możliwości manewrowania składami o masie nawet do 2000 t.

Jak dobrać odpowiedni wózek manewrowy dla swoich potrzeb?

Przed wyborem odpowiedniego modelu należy przeanalizować warunki infrastruktury torowej i zaplecza technicznego (zajezdni), w której ma docelowo pracować urządzenie. Należy pamiętać, że wartość maksymalnej masy do przetaczania podawana przez producentów tego typu urządzeń dotyczy najczęściej pracy na prostym torze, bez łuków, o nachyleniu 0 ‰ i bardzo często suchym. W związku z tym, w celu doboru odpowiedniego urządzenia należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak minimalny promień łuku torowiska na zajezdni, maksymalne nachylenie terenu czy pracę na mokrym torze. Istotnym jest ustalenie, czy najbardziej niekorzystne warunki występują łącznie, np. łuk na wzniesieniu. Dodatkowo należy ustalić maksymalną masę przetaczanego pojazdu szynowego, rodzaj sprzęgu i wysokość sprzęgania. Jeśli na zapleczu technicznym znajduje się tokarnia podtorowa to także należy to uwzględnić.

I czy to wystarczy?

W większości przypadków jest to wystarczające. Po zebraniu powyższych informacji należy dokonać odpowiednich obliczeń teoretycznych w celu doboru odpowiedniego urządzenia manewrowego. Czasem należy przeprowadzić dodatkowe próby eksploatacyjne w siedzibie klienta, aby mieć 100% pewności, że wymagania klienta zostaną spełnione. Z naszego doświadczenia wynika, że do przetaczania tramwajów na zajezdniach w Polsce należy zaproponować urządzenie manewrowe serii E-MAXI M lub E-MAXI L, będące w stanie przetaczać pojazdy szynowe do 300 lub 350 t.

W jaki sposób jest realizowany napęd w wózkach E-MAXI?

Urządzenia E-MAXI zostały skonstruowane w taki sposób, aby osiągać możliwie największe możliwości manewrowe przy jednoczesnym zapewnieniu największej mobilności. Wózki E-MAXI są wyposażone w cztery koła napędowe zarówno do pracy na drodze, np. do poruszania się po drogach utwardzonych zajezdni, wewnątrz hal, jak i na torze. Napęd jest realizowany ciernie przez koła napędowe po główce szyny, a prowadzenie w torze zapewniają automatycznie opuszczane i podnoszone koła szynowe o odpowiednim profilu. Rozstaw kół szynowych to najczęściej 1435 mm lub 1000 mm. Każda z czterech jednostek napędowych jest wyposażona w przekładnię z dwoma silnikami, odpowiadającymi za ruch i skręt w zakresie od 0o do 130o. W sumie w wózku znajduje się 8 silników elektrycznych zapewniających niezależny napęd i sterowanie każdym kołem.

Dodaj komentarz