Publikacje Firm Wywiady

Dwufunkcyjne wózki manewrowe ZAGRO E-MAXI – jakie są ich możliwości? [WYWIAD]

Na temat możliwości dwufunkcyjnych (szynowo-drogowych) wózków manewrowych ZAGRO E-MAXI i tego co je wyróżnia, rozmawiamy z Piotrem Mizerackim – Szefem Sprzedaży Działu Przemysłowego w Fire-Max Sp. z o.o.

Dwufunkcyjne wózki manewrowe ZAGRO E-MAXI - jakie są ich możliwości?

Czym są wózki manewrowe ZAGRO E-MAXI?

Rodzina wózków ZAGRO E-MAXI to kilka typów urządzeń przeznaczonych do pracy manewrowej w różnych warunkach. Najmniejszy model E-MAXI S jest w stanie przetaczać pojazdy szynowe o masie do 100 t. Następnie w ofercie znajdują się modele E-MAXI M i L, a także modele E-MAXI XL i XXL. Te ostatnie osiągają możliwości manewrowania składami o masie nawet do 2000 t.

Jak dobrać odpowiedni wózek manewrowy?

Przed wyborem odpowiedniego modelu należy przeanalizować warunki infrastruktury torowej, na której ma docelowo pracować urządzenie. Należy pamiętać, że wartość maksymalnej masy do przetaczania podawana przez producentów tego typu urządzeń dotyczy najczęściej pracy na prostym torze, bez łuków, o nachyleniu 0 ‰. W związku z tym, w celu doboru odpowiedniego urządzenia należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak minimalny promień łuku torowiska, maksymalne nachylenie terenu czy pracę na mokrym torze. Dodatkowo należy ustalić maksymalną masę przetaczanego pojazdu szynowego, rodzaj sprzęgu i wysokość sprzęgania. Po zebraniu wszystkich informacji należy dokonać odpowiednich obliczeń w celu doboru odpowiedniego urządzenia manewrowego.

Gdzie i kiedy wykorzystuje się wózki manewrowe?

Wózki manewrowe znajdują szerokie zastosowanie w branży kolejowej i tramwajowej, począwszy od zakładów produkcyjnych pojazdów szynowych, poprzez zakłady naprawcze i sekcje utrzymania taboru kolejowego, hale postojowe, a skończywszy na zajezdniach tramwajowych. Z powodzeniem pracują na tokarniach podtorowych, transporterach, przesuwnicach i obrotnicach kolejowych, a także w malarniach czy myjniach taboru. Z uwagi na niewielką wysokość mogą także pracować pod podniesionymi pojazdami szynowymi w celu przetaczania samych wózków. To urządzenia, które mają ułatwić pracę bez potrzeby angażowania lokomotyw manewrowych, czy też uzależnienia od sieci trakcyjnej.

A jakie wózki manewrowe ZAGRO są najbardziej popularne w Polsce?

Z naszego doświadczenia wynika, że do przetaczania kilku wagonów, czy pojedynczych zespołów trakcyjnych należy zaproponować urządzenia manewrowe serii E-MAXI M lub E-MAXI L, będące w stanie przetaczać pojazdy szynowe do 300 lub 350 t. Szczególnie wybór modelu E-MAXL L stanowi kompromis pomiędzy ceną urządzenia, a jego zdolnością manewrową i dlatego też jest to zdecydowanie najpopularniejszy model w Polsce.

W jaki sposób pracują i jak są zbudowane wózki E-MAXI?

Urządzenia E-MAXI zostały skonstruowane w taki sposób, aby osiągać największe możliwości manewrowe przy jednoczesnym zapewnieniu największej mobilności. Wózki są wyposażone w koła napędowe zarówno do pracy na drodze, jak i na torze. Napęd jest realizowany ciernie przez koła napędowe po główce szyny, a prowadzenie w torze zapewniają automatycznie opuszczane i podnoszone koła szynowe o odpowiednim profilu. Rozstaw kół szynowych to standardowo 1435 mm lub inny na życzenie klienta (np. 1520 mm). Każda z czterech jednostek napędowych jest wyposażona w przekładnię z dwoma silnikami, odpowiadającymi za ruch i skręt kół w zakresie od 0o do 130o. Dzięki temu jest to zdecydowanie najbardziej mobilne i zwrotne urządzenie dostępne na rynku, umożliwiające łatwe przemieszczanie się w ciasnych miejscach, wjazd prostopadły i równoległy na tor oraz obrót w miejscu. Warto także dodać, że dla wózka E-MAXI bez znaczenia jest, czy pełni rolę „ciągnika”, czy też „pchacza”. Urządzenie może działać w obu kierunkach. Podobnie może pracować na torze niewydzielonym jak i wydzielonym. Źródłem prądu silników elektrycznych są akumulatory trakcyjne o odpowiedniej pojemności. Hamowanie urządzeniem odbywa się także za pośrednictwem silników elektrycznych. W niektórych modelach możemy zaproponować dodatkowo system hamulca zespolonego ze sprężarką i zbiornikami powietrza, a także dodatkowy silnik wysokoprężny doładowujący akumulatory podczas pracy – wersja hybrydowa.