Modernistyczne bryła, reprezentacyjny hol, spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych, a do tego komfortowy i funkcjonalnie połączony z powstającym w pobliżu węzłem przesiadkowym – taki już niebawem będzie dworzec Rzeszów Główny. Na dworcu trwają już pierwsze prace budowlane.
Rozpoczęte prace są kolejnym etapem inwestycji realizowanej w formule „Projektuj i buduj” w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Obecnie wykonawca skupia się głównie na rozbiórkach w piwnicach budynku oraz demontażu instalacji. Równolegle do nich trwają prace przygotowawcze do wzmocnienia fundamentów budynku.
Dworzec Rzeszów Główny – wygląd
Inwestycja sprawi, że dworzec Rzeszów Główny odzyska jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudów na przełomie XX i XXI wieku. Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Wykonawca prac usunie z niej łuki nad wejściem głównym. Dobuduje także historyzującą attykę z elektronicznym zegarem. Modernistycznego charakteru budynkowi doda również stolarka okienna i drzwiowa stylizowana na tę z lat 60. XX wieku. Renowację przejdzie okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca. W części administracyjnej ekipa budowlana otynkuje budynek i pomaluje go w odcienie szarości. Na szczycie fasady, w części zachodniej, zdecydowano się na przywrócenie elektronicznego, wielkoformatowego zegara z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Z kolei nad naświetlem holu od strony miasta i peronów pojawi się podświetlany napis z logotypem PKP i nazwą dworca.
Wnętrze budynku również zmieni swój wygląd, choć jak ostatecznie będzie się ono prezentować, dowiemy się po przeprowadzeniu badań konserwatorskich. W latach 60. XX wieku hol zdobiła modernistyczna polichromia, która być może zostanie odtworzona, jeśli zachowały się jej relikty. Jeśli nie, to renowację przejdą dwie mozaiki ścienne w holu dworca. Ostateczną decyzję w tej sprawie w toku inwestycji podejmie konserwator zabytków. Hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce. Duże okna zapewnią zaś dostęp światła dziennego.
Sufit zaprojektowano w formie lameli (listew dekoracyjnych) z wkomponowanym w niego nowoczesnymi oprawami świetlnymi. We wnętrzu znajdą się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych, a resztę powierzchni na parterze zajmą pomieszczenia handlowo-usługowe na wynajem.
Udogodnienia na dworcu Rzeszów Główny
Nowością w holu będą schody i winda prowadzące na poziom –1. Dostaniemy się z niego do parkingu podziemnego będącego częścią centrum komunikacyjnego. Na poziomie –1 zlokalizowano również toalety, pomieszczenia na wynajem oraz zaplecze techniczne budynku. Natomiast na piętrze dworca: posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla spółek kolejowych i na wynajem.
– Realizujemy ważne dla wszystkich Polaków inwestycje, zarówno w dużych, jak i małych miejscowościach. Modernizacja i odrestaurowanie dworca w Rzeszowie to przykład dobrze zainwestowanych pieniędzy krajowych i unijnych. Inwestycja przyczyni się do rozwoju miasta, a także regionu oraz zwiększenia konkurencyjności gospodarki. Przedsięwzięcia związane z modernizacją kolei, stacji i dworców pokazują, że dobrze rozwinięta infrastruktura transportowa, w tym kolejowa o wysokiej jakości jest czynnikiem, który decyduje o poprawie bezpieczeństwa i rozwoju państwa. Warto podkreślić, że ze wsparciem funduszy europejskich z Programu Infrastruktura i Środowisko oraz środków krajowych powstanie spójny architektonicznie obiekt przystosowany do potrzeb wszystkich podróżujących, w tym osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z małymi dziećmi, a także seniorów – Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.