W obecnych czasach aplikacje mobilne dotyczą niemal każdej dziedziny życia. Dostrzegł to także zarząd PKP, które zapowiedziały podczas targów TRAKO prace nad projektem wykorzystania technologii do opracowania aplikacji dla pasażerów. Ma ona towarzyszyć podróżującym na każdym etapie drogi, aż do stacji końcowej. Jak podkreślono, taki system mógłby wspierać nie tylko pasażerów, ale też podnieść komfort podróży i przyczynić się do rozwoju kolei oraz spojrzenia na nią z zupełnie innej perspektywy.
Planowanie podróży od A do Z
Aplikacja PKP ma służyć pasażerom do wygodnego planowania podróży aż do osiągnięcia punktu docelowego. Według bardzo wstępnych założeń system powinien samodzielnie dobierać optymalne rozwiązania podróżne, w tym konieczne jest wspieranie doboru i zakupu biletów u poszczególnych przewoźników, którzy obsługują trasy wybrane przez użytkownika.
Najkorzystniejsze byłoby przy tym dostosowanie aplikacji do rozwiązań technologicznych wykorzystywanych przez przewoźników w innych krajach, co mogłoby wesprzeć podróżowanie transgraniczne – wiedząc, jak dokładnie dostać się na stację czy dworzec w innym kraju pasażerowie chętniej wybieraliby pociąg zamiast samochodu. A to już pierwszy krok do promowania pociągów jako zrównoważonych środków transportu.
Bierze się pod uwagę także możliwe bariery techniczne. Nie można oczywiście wymagać od wszystkich pasażerów umiejętności korzystania ze smartfonów, które będą stanowiły podstawowe narzędzie do wykorzystania aplikacji. Z myślą o takich osobach planowane jest zaprojektowanie automatycznych urządzeń samoobsługowych dostępnych na dworcach kolejowych.
Nie tylko aplikacja
Zarząd PKP dostrzega konieczność szybkiego wejścia kolei w świat cyfrowy. Pomóc ma w tym konsorcjum badawczo-rozwojowe, gdzie wspólnymi siłami podmiotów uczelnianych oraz przedsiębiorstw różnych branż mają być opracowywane innowacje najkorzystniejsze tak dla pasażerów, jak i kolei.
Autor: Katarzyna Jarząbek