Zmodernizowane i wyremontowane kolejowe mosty to gwarancja sprawnych podróży na kolejne lata. Na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. powstają nowe przeprawy m.in. nad Wisłą w Krakowie, nad Bugiem na trasie Rail Baltica, nad Pilicą w Warce oraz na linii ze stolicy do Radomia. Już widać efekty inwestycji, realizowanych m.in. z udziałem środków unijnych.
Nad rzekami, po przebudowanych konstrukcjach pociągi mogą jechać szybciej. Przewoźnicy zyskują możliwość przygotowania lepszej oferty. Sprawniej i bezpieczniej pojadą cięższe składy z towarami. Tylko w tym roku PLK zaplanowały prace na 168 mostach w całym kraju.
Celem modernizacji jest podwyższenie parametrów technicznych mostów. Dostosowywane są do coraz wyższych prędkości pociągów, nacisków i większych skrajni budowli. Zazwyczaj prace na obiekcie wykonywane są w ramach inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, zwiększających możliwości kolejowych tras. W ramach programu przebudowywane są mniejsze i większe mosty zarówno na liniach regionalnych jak i trasach dalekobieżnych oraz obiekty na liniach, dedykowanych dla ruchu towarowego.
Dzięki przebudowie mostów na kolejowych szlakach, poprawia się komunikacja między regionami oraz wzrastają ich możliwości gospodarcze. Obiekty zyskują lepsze parametry na lata, wzrasta prędkość pociągów i przepustowość mostów. Dzięki inwestycjom, realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., także ze środków unijnych, kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu.
Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Lepsze podróże z Mazowsza na Podlasie z widokiem na Bug
Na trasie Rail Baltica pociągi kursują już po jednej nowej 300-metrowej przeprawie nad Bugiem. Obok powstaje bliźniaczy most. Nasunięto już wszystkie przęsła drugiej konstrukcji , z której każde waży ponad 300 ton. Kolejnym etapem będzie montaż toru. Nowy most dla każdego z torów składa się z pięciu 60-metrowych łukowych przęseł o wysokości ponad 12 m. Obiekt wybudowano, wykorzystując konstrukcję tzw. łuku Langera. Dzięki temu jest on lżejszy, a zarazem bardziej wytrzymały od poprzednika.
Drugim, nowym torem pociągi na trasie między Warszawą a Białymstokiem pojadą na początku 2020 r. Dwa mosty umożliwiające kursowanie pociągów dwoma torami zwiększą przepustowość trasy – będzie mogło przejechać więcej pociągów niż dotychczas. Efektem prac będą krótsze i wygodniejsze podróże oraz sprawny przewóz towarów m.in. z Warszawy do Białegostoku – na jednym z pierwszych zmodernizowanych odcinków Rail Baltica. Wartość budowy mostów, realizowanej przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. to ponad 47 mln zł netto. Kompleksowa modernizacja linii zapewni skrócenie czasu przejazdu między stolicami województwa mazowieckiego i podlaskiego do poniżej 2 h.
Zelektryfikowana linia i odnowiony trzystumetrowy most na Sanie
Na linii z Lublina do Stalowej Woli wyremontowano 300-metrowy trójprzęsłowy most kolejowy na Sanie w Kępie Rzeczyckiej. Wzmocnione zostały stalowe przęsła kratownicowe oraz betonowe podpory. Ułożono nowe szyny i podkłady. Kończy się montaż sieci trakcyjnej. Remont i „elektryfikacja” przeprawy umożliwi bezpieczniejszy przejazd większej liczby składów z prędkością zwiększoną do 120 km/h. Wartość prac na moście to 16 mln zł netto. Wykonawcą jest konsorcjum Track Tec Construction Sp. z o.o. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.
Od 11 października pociągi regionalne kursują już na całej trasie ze Stalowej Woli do Lublina. Modernizacja i elektryfikacja trasy zwiększy możliwości podróży w ruchu regionalnym oraz dalekobieżnym – rozszerza się dostępność komunikacyjna mieszkańców regionu. Inwestycja współfinansowana z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia kończy się w przyszłym roku.