Aktualności Inwestycje

Pociągi jadą nad rzekami

Most nad Sanem, na trasie Stalowa Wola Rzowadów-Lublin

Przebudowany Most Gdański nad Wisłą służy aglomeracji warszawskiej

Przebudowany w tym roku Most Gdański na Wiśle zwiększa rolę i możliwości kolei w systemie komunikacyjnym stolicy. Jest ważnym ogniwem linii obwodowej, która łączy stacje Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska i Warszawa Praga. Korzystają z niego przewoźnicy pasażerscy i towarowi.
Nowa konstrukcja składa się z dziewięciu nowych stalowych przęseł. Jest przystosowana do bezpiecznego przejazdu ciężkich składów z prędkością do 100 km/h i pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h. Przebudowę za 75 mln zł wykonało konsorcjum firm: Intop Warszawa Sp. z o.o. oraz Mostostal Kielce S.A.

Modernizowany most nad Wisłą w Krakowie

Pociągiem nad Wisłą także w Krakowie

Efektem Krajowego Programu Kolejowego staje się poprawa komunikacji w aglomeracjach m.in. dzięki budowie lub modernizacji mostów. Na kolejowej mapie Krakowa powstała nowa, łukowa konstrukcja, która jeszcze w tym roku zapewni przejazd pociągów. 42 elementy o wadze ok. 940 ton montowane były nad nurtem rzeki, obok składów kursujących po starym moście. Przy budowie ponad 230-metrowego obiektu zastosowano podpory na brzegach rzeki. Takie rozwiązanie pozwoli na poprawę żeglowności Wisły.
Docelowo w Krakowie na linii średnicowej powstanie zespół trzech mostów, o nowoczesnej konstrukcji. Będą na nich cztery tory kolejowe dostosowane do prędkością 100 km/h – osobne dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Zapewnią szybsze podróże koleją przez miasto na linii Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz usprawnią przejazdy dalekobieżne. Prace są realizowane przez STRABAG Sp. z o.o. Inwestycja wykorzystuje środki instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Modernizowany most nad Pilicą na trasie Warszawa-Radom

Nowym mostem nad Kanałem Kędzierzyńskim sprawniej pojadą towary

Nowy, 67-metrowy most kolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim poprawi warunki przewozu towarów. Stalowa konstrukcja powstała w miejsce starego obiektu na trasie między Sławięcicami a Nową Wsią koło Kędzierzyna Koźla. Na niej zostanie ułożony nowy tor i wywieszona sieć trakcyjna. 300-tonowy most pozwoli na przejazd pociągów z prędkością do 80 km/h. Towary ze Śląska m.in. z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego szybciej dojadą do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Wartość prac to 7 mln zł. Prace wykonuje PORR S.A. W ramach inwestycji na liniach Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle ze środków UE, remontowany jest także m.in. most na Kanale Gliwickim.

Most na Wieprzu w Dęblinie

Z Olsztyna do Ełku przez most na Pisie w Piszu

W ramach przebudowy linii z Olsztyna do Ełku wyremontowany zostanie 50 m most w Piszu na rzece Pisie. Roboty mają zapewni dobre parametry obiektu na kolejne lata. Zaplanowano wymianę całej konstrukcji stalowej i wzmocnienie przyczółków. Prace przygotowawcze już trwają. Most zostanie dostosowywany do jazdy cięższych pociągów ze zwiększoną prędkością do 120 km/h.
Po modernizacji linii Szczytno – Ełk podróż m.in. z Olsztyna do Ełku będzie krótsza i wygodniejsza. Skorzystają mieszkańcy województwa warmińsko-mazurskiego, którzy szybciej dojadą do pracy i szkoły. Będzie dobra oferta dla turystów – łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych miejscowości wypoczynkowych. Wartość zadania realizowanego przez TORPOL S.A. to ok. 9,5 mln zł.

MD

Dodaj komentarz