Pracownicy UZ robią wszystko, by sprawnie naprawić uszkodzony tabor. Naprawa torów to kwestia godzin. Jednak zniszczone lub uszkodzone mosty wymagają większego nakładu pracy – trudniej je odbudować.
Rosyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało, że te działania miały na celu wstrzymanie dostaw „obcej broni i sprzętu wojskowego” do wojsk ukraińskich we wschodnim Donbasie. Region ten stale atakują wojska rosyjskie. Ukraina otrzymuje wsparcie od sojuszników w postaci sprzętu i broni przez transport drogowy i kolejowy.
– To także kolejny krok w toczącej się przez Rosję wojnie przeciwko ukraińskiej ludności cywilnej z niewinnymi ludźmi – mówi gen. Philip Breedlove, były naczelny dowódca sojuszniczy NATO. – Rosjanie chcą, by Ukraińcy stracili zaufanie do cywilnej infrastruktury transportowej.
Nieodporny system kolejowy
Zdjęcia satelitarne ukazywały pociągi załadowane sprzętem wojskowym, które zmierzały przez Białoruś do granicy z Ukrainą. Wraz z zerwaniem połączenia kolejowego z Białorusi na Ukrainę Rosja znalazła się w trudnej sytuacji. Jest jeszcze bardziej zależna od ograniczonej liczby ciężarówek, które były wykorzystywane głównie w atakach na małą skalę.
– Armia rosyjska poradziła sobie bardzo źle i poniosła ogromne straty – mówi Ruth Deyermond, ekspertka ds. rosyjskiej polityki bezpieczeństwa w Kolegium Królewskim w Londynie. – Teraz rozmawiają o południu i Donbasie, ale bardzo trudno zrozumieć, jak zamierzają to zrobić.