global Tabor

Wodorowy pociąg Siemensa zaprezentowany

Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility zaprezentowały nowo opracowany Mireo Plus H. Pociąg najnowszej generacji napędzany jest wodorem. Ponadto spółki pokazały nowo zaprojektowaną mobilną naczepę do przechowywania wodoru.

Siemens zaprezentował pociąg wodorowy Mireo Plus
Siemens zaprezentował pociąg wodorowy Mireo Plus

Pociąg Mireo Plus H rozpocznie testy w Badenii-Wirtembergii w 2023 roku. Wspólny projekt Siemens Mobility i Deutsche Bahn pod nazwą „H2goesRail” jest ważnym krokiem w kierunku odejścia od pojazdów spalinowych. Tym samym spółki przyspieszyły przyjazną dla klimatu transformację transportu. Podczas planowanej eksploatacji pasażerskiej w 2024 r. wodorowy zespół trakcyjny będzie świadczył regularny ruch pasażerski między Tybingą, Horb i Pforzheim. Zastąpi wówczas pociąg spalinowy.

Technologia przyjazna dla klimatu

 

Pojazdy kolejowe z napędem wodorowym to technologia szczególnie przyjazna dla klimatu. Działa bezemisyjnie dzięki wodorowi i emituje jedynie parę wodną. Dwuczłonowy Mireo Plus H dla projektu H2goesRail ma zasięg pracy do 800 kilometrów. Jest tak samo mocny, jak jego elektryczny odpowiednik, posiada 1,7 MW mocy trakcyjnej zapewniającej przyspieszenie do 1,1 m/s2 i prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę. Wersja trzywagonowa ma zasięg 1000 km. Mireo Plus H może zaoszczędzić 520 ton rocznie, w zależności od profilu trasy (obliczonego na podstawie przebiegu 200 000 kilometrów).

O możliwościach jakie daje wodór dla niezelektryfikowanych tras kolejowych parlamentarny sekretarz stanu w BMDV Michael Theurer powiedział:

– W umowie koalicyjnej rząd federalny zobowiązał się do elektryfikacji 75% sieci kolejowej do 2030 r. W tym przypadku alternatywne napędy mogą pomóc w zmniejszeniu emisji spalin z transportu kolejowego. Projekt H2goesRail nie tylko przetestuje zastosowanie wodoru w transporcie kolejowym, ale także znacząco rozwinie tę technologię. W ten sposób będziemy mogli prowadzić praktycznie neutralną dla klimatu działalność na trasach kolejowych, które w przeciwnym razie musiałyby być zelektryfikowane tylko przy dużym wysiłku i kosztach.

 

Wodór będzie produkowany w Tybindze przez DB z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z napowietrznej linii energetycznej. Do celów serwisowania pociągu zostanie odpowiednio wyposażona zajezdnia DB w Ulm. Pociąg napędzany wodorem pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku na trasie Tybinga-Pforzheim, w porównaniu z pociągiem napędzanym silnikiem diesla

Do szansach jakie daje zaprezentowane rozwiązanie dla redukcji emisji odniósł się Michael Peter, CEO Siemens Mobility:

 

– Tylko dzięki silnemu systemowi kolejowemu i alternatywnym rodzajom napędów będziemy w stanie wnieść znaczący wkład w walkę ze zmianami klimatu. Mireo Plus H umożliwia przyjazny dla klimatu i bezemisyjny transport pasażerski. Dzięki Mireo Plus H opracowaliśmy kolejną generację pociągów napędzanych wodorem, które oferują szczególnie duży zasięg działania i szybsze przyspieszenie. Każdy dostarczony pociąg może zaoszczędzić do 45 000 ton CO2 w ciągu 30-letniego okresu eksploatacji w porównaniu z analogiczną podróżą samochodami.

 

Szybki proces tankowania

Jednym z kluczowych elementów niezbędnych do tego, aby technologia wodorowa stała się konkurencyjna w codziennej eksploatacji w stosunku do oleju napędowego, jest szybki proces tankowania. Aby to zapewnić, DB opracowała nową metodę, która po raz pierwszy umożliwia tankowanie pociągu wodorowego tak szybko, jak pociągu napędzanego olejem napędowym. Szybkie tankowanie pociągów wodorowych sprawi, że technologia ta stanie się konkurencyjna w codziennej eksploatacji.