Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility zaprezentowały nowo opracowany Mireo Plus H. Pociąg najnowszej generacji napędzany jest wodorem. Ponadto spółki pokazały nowo zaprojektowaną mobilną naczepę do przechowywania wodoru.

pociąg Mireo Plus H rozpocznie testy w Badenii-Wirtembergii w 2023 roku. Wspólny projekt Siemens Mobility i Deutsche Bahn pod nazwą „H2goesRail” jest ważnym krokiem w kierunku odejścia od pojazdów spalinowych. Tym samym spółki przyspieszyły przyjazną dla klimatu transformację transportu. Podczas planowanej eksploatacji pasażerskiej w 2024 r. wodorowy zespół trakcyjny będzie świadczył regularny ruch pasażerski między Tybingą, Horb i Pforzheim. Zastąpi wówczas pociąg spalinowy.
Technologia przyjazna dla klimatu
Pojazdy kolejowe z napędem wodorowym to technologia szczególnie przyjazna dla klimatu. Działa bezemisyjnie dzięki wodorowi i emituje jedynie parę wodną. Dwuczłonowy Mireo Plus H dla projektu H2goesRail ma zasięg pracy do 800 kilometrów. Jest tak samo mocny, jak jego elektryczny odpowiednik, posiada 1,7 MW mocy trakcyjnej zapewniającej przyspieszenie do 1,1 m/s2 i prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę. Wersja trzywagonowa ma zasięg 1000 km. Mireo Plus H może zaoszczędzić 520 ton rocznie, w zależności od profilu trasy (obliczonego na podstawie przebiegu 200 000 kilometrów).
O możliwościach jakie daje wodór dla niezelektryfikowanych tras kolejowych parlamentarny sekretarz stanu w BMDV Michael Theurer powiedział:
– W umowie koalicyjnej rząd federalny zobowiązał się do elektryfikacji 75% sieci kolejowej do 2030 r. W tym przypadku alternatywne napędy mogą pomóc w zmniejszeniu emisji spalin z transportu kolejowego. Projekt H2goesRail nie tylko przetestuje zastosowanie wodoru w transporcie kolejowym, ale także znacząco rozwinie tę technologię. W ten sposób będziemy mogli prowadzić praktycznie neutralną dla klimatu działalność na trasach kolejowych, które w przeciwnym razie musiałyby być zelektryfikowane tylko przy dużym wysiłku i kosztach.