global Tabor

Wodorowy pociąg Siemensa zaprezentowany

Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility zaprezentowały nowo opracowany Mireo Plus H. Pociąg najnowszej generacji napędzany jest wodorem. Ponadto spółki pokazały nowo zaprojektowaną mobilną naczepę do przechowywania wodoru.

Siemens zaprezentował pociąg wodorowy Mireo Plus
Siemens zaprezentował pociąg wodorowy Mireo Plus

pociąg Mireo Plus H rozpocznie testy w Badenii-Wirtembergii w 2023 roku. Wspólny projekt Siemens Mobility i Deutsche Bahn pod nazwą „H2goesRail” jest ważnym krokiem w kierunku odejścia od pojazdów spalinowych. Tym samym spółki przyspieszyły przyjazną dla klimatu transformację transportu. Podczas planowanej eksploatacji pasażerskiej w 2024 r. wodorowy zespół trakcyjny będzie świadczył regularny ruch pasażerski między Tybingą, Horb i Pforzheim. Zastąpi wówczas pociąg spalinowy.

Technologia przyjazna dla klimatu

 

Pojazdy kolejowe z napędem wodorowym to technologia szczególnie przyjazna dla klimatu. Działa bezemisyjnie dzięki wodorowi i emituje jedynie parę wodną. Dwuczłonowy Mireo Plus H dla projektu H2goesRail ma zasięg pracy do 800 kilometrów. Jest tak samo mocny, jak jego elektryczny odpowiednik, posiada 1,7 MW mocy trakcyjnej zapewniającej przyspieszenie do 1,1 m/s2 i prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę. Wersja trzywagonowa ma zasięg 1000 km. Mireo Plus H może zaoszczędzić 520 ton rocznie, w zależności od profilu trasy (obliczonego na podstawie przebiegu 200 000 kilometrów).

O możliwościach jakie daje wodór dla niezelektryfikowanych tras kolejowych parlamentarny sekretarz stanu w BMDV Michael Theurer powiedział:

– W umowie koalicyjnej rząd federalny zobowiązał się do elektryfikacji 75% sieci kolejowej do 2030 r. W tym przypadku alternatywne napędy mogą pomóc w zmniejszeniu emisji spalin z transportu kolejowego. Projekt H2goesRail nie tylko przetestuje zastosowanie wodoru w transporcie kolejowym, ale także znacząco rozwinie tę technologię. W ten sposób będziemy mogli prowadzić praktycznie neutralną dla klimatu działalność na trasach kolejowych, które w przeciwnym razie musiałyby być zelektryfikowane tylko przy dużym wysiłku i kosztach.