W niedzielę 12 marca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły drugi etap modernizacji warszawskiej linii obwodowej na odcinkach Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia (linia nr 20) oraz Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska (linie nr 509 i 507). PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji 17 lutego br. Prace budowlane rozpoczęły się 13 marca. Linia nr 20 na remontowanym odcinku będzie wyłączona dwutorowo do marca przyszłego roku. Pociągi przyjeżdżające ze strony Legionowa będą dojeżdżały do stacji Warszawa Gdańska. Dalszą podróż zapewni komunikacja miejska (linie autobusowe nr 103, 221, 523). Pierwszym etapem inwestycji będą prace rozbiórkowe, które potrwają około dwóch miesięcy.
Nowe przystanki W ramach inwestycji powstaną dwa nowe przystanki: Warszawa Powązki i Warszawa Koło. Oba będą miały nowoczesne perony jednokrawędziowe, PLK zadba również o przebudowę i poprawienie infrastruktury okołodworcowej (dojścia do ulic Powązkowej i Przasnyskiej, wiadukty przy ulicach Zawiszy i Obozowej). Kolejne trzy przystanki zostaną gruntownie zmodernizowane. Na Warszawie Zachodniej planowane jest przebudowanie peronu nr 8, powstanie też chodnik prowadzący do Warszawskiego Centrum Expo XXI oraz nowa kładka dla pieszych w miejscu obecnego dzikiego przejścia. Przebudowany zostanie przystanek Warszawska Wola (obecnie Kasprzaka) – zaplanowano wymianę wiaduktu nad ul. Wolską, całkowitą przebudowę wiaduktu nad ul. Kasprzaka oraz powiększenie pobocza. Trzeci ze wspomnianych przystanków, czyli Warszawa Młynów (obecnie Koło), położony w pobliżu planowanej stacji II linii metra, po modernizacji stanie się ważnym węzłem przesiadkowym, integrującym kolej i komunikację miejską.
Wzdłuż wiaduktu przy ul. Górczewskiej powstaną dwie kładki, perony zostaną przebudowane, pasażerom udostępnione zostaną cztery windy oraz ruchome schody. Na wszystkich peronach pojawią się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Poza gruntownym remontem przystanków zaplanowano również wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Efekty inwestycji Po zakończeniu prac linia obwodowa w Warszawie będzie lepiej zintegrowana z komunikacja miejską, skróci się czas podróży, linia zyska większą przepustowość, zwiększy się komfort i bezpieczeństwo pasażerów, a także zlikwidowane zostaną wąskie gardła w ruchu kolejowym.
Projekt „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/ Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.