Łódź Śródmieście, Polesie, a także Koziny – te podziemne przystanki połączy tunel średnicowy. Jest on kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, czyniąc tunel przelotowym. Trasa kolejowa stworzy nowe możliwości połączeń dalekobieżnych, a podziemne przystanki ułatwią komunikację miejską i aglomeracyjną. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest z udziałem środków unijnych POIiŚ.
Przystanek Łódź Śródmieście
Prace trwają w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki. Obecnie zakończył się demontaż torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej. Przekładane są podziemne instalacje. W celu wybudowania zewnętrznego korpusu przystanku, pomiędzy ulicami Zachodnią i Wólczańską, budowane są ściany szczelinowe. Przystanek będzie miał 3 poziomy: -1 antresola handlowo usługowa, -2 poziom techniczny, -3 poziom peronów, ok. 23 m poniżej ulicy. Przewidziano trzy wejścia od strony ul. Piotrkowskiej, od strony ul. Zachodniej oraz od strony ul. Wólczańskiej. Będą 4 windy oraz wyjścia ewakuacyjne.
Wszystkie poziomy znajdują się w obszarze od ul. Wólczańskiej do terenu parkingu na Kościuszki 2 i przebiegają pod skrzyżowaniem Zielona/Zachodnia/Kościuszki.
W rejonie przystanku Łódź Śródmieście maszyna TBM „przewierci się” jesienią. Przejdzie przez ścianę zachodnią oraz wschodnią i dalej w stronę komory demontażowej przy Łodzi Fabrycznej.
Zakończenie głównych prac na Śródmieściu zaplanowano na połowę 2023 roku.
Na czas prac, po ustaleniach z miastem, wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Wzmocniono konstrukcję okolicznych budynków. Na terenie dawnej synagogi pracują archeolodzy.
Przystanek Łódź Polesie
Wykonawca prac buduje przystanek przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego.
Przystanek, tak jak na Śródmieściu, będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome. Na tunelowym przystanku wykonano ściany szczelinowe sięgające 30 m głębokości. Jest górny strop obiektu oraz strop oddzielający poziom -1 od poziomu -2. Wykonawca zaczął wydobywanie gruntu z poziomu -2.
Na przystanku Łódź Koziny
U zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej inwestor buduje ściany szczelinowe zewnętrznej konstrukcji. Rozpoczęła się budowa płyty stropowej. Następnie powstaną kolejne elementy przystanku tj. płyta pośrednia i denna.
Maszyny drążące tunel Katarzyna Faustyna wydrążyły ponad 1450 m podziemnych tras.
17 lutego br. Faustyna wydrążyła pierwszy z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z tunelem dwutorowym w kierunku Łodzi Fabrycznej. W kolejnym etapie wykonawcy obrócą Faustynę o 180 stopni. Na przełomie marca i kwietnia br. planowane jest rozpoczęcie drążenia drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec.