Inwestycje Przetargi

Podłęże – Piekiełko – pierwszy przetarg na nową linię kolejową ogłoszony

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”. W ramach prac między Szczyrzycem a Tymbarkiem powstaną tory kolejowe, dwa tunele, wiadukty i mosty. Inwestycja zakończy się w 2029 r. Jej koszt to ponad 2 mld zł netto.

To tu powstanie linia kolejowa Szczyrzyc-Tymbark (fot. Krzysztof Dzidek | PKP PLK)
To tu powstanie linia kolejowa Szczyrzyc-Tymbark (fot. Krzysztof Dzidek | PKP PLK)

O ogłoszeniu przetargu i rozpoczęciu nowej inwestycji infrastrukturalnej mówili w trakcie konferencji prasowej w Zakopanem Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak oraz Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Piotr Wyborski. Budowa linii kolejowej „Podłęże – Piekiełko” i modernizacja torów w województwie małopolskim skróci czasy przejazdu pociągami z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza.

Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże-Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.

Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Dzięki pochylni i ścieżkom naprowadzającym peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej, czy Gdowa.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się już w przyszłym roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Powstaną nowe możliwości rozwoju komunikacyjnego, turystycznego i transportowego w Małopolsce.

Dodaj komentarz