Wiek poszczególnych rodzajów pojazdów używanych w transporcie towarowym jest podobny i zawiera się w przedziale od 32 do 43 lat. Wyjątek stanowią lokomotywy dwunapędowe, gdzie średni wiek to jedynie 1,79 roku. Ten rodzaj lokomotyw jest stosunkowo nowy na rynku, stąd obejmuje wyłącznie pojazdy wyprodukowane w ciągu ostatnich kilku lat. W przypadku wagonów towarowych pozytywnie wyróżnia się średni wiek wagonów platform na wózkach, który wynosi 28,17 lat. Do tej grupy zalicza się wagony platformy przeznaczone do przewozów intermodalnych, na zakup których w ostatnich latach przewoźnicy mogli otrzymać unijne dofinansowanie. Zakupione w ten sposób wagony przyczyniły się do obniżenia średniego wieku tej grupy wagonów.
Kontrole
Bezpieczne funkcjonowanie sektora kolejowego jest w dużym stopniu uzależnione od poprawnie realizowanego procesu utrzymania pojazdów kolejowych oraz ich właściwego stanu technicznego. Podstawowy obszar utrzymania i stanu technicznego taboru jest weryfikowany przez inspektorów UTK podczas kontroli w zakresie stanu technicznego, procesu utrzymania i oznakowania pojazdów kolejowych oraz realizacji procesu przewozowego. Formułowane w trakcie tych kontroli nieprawidłowości dotyczą najczęściej procesu utrzymania pojazdów kolejowych (ok. 69%) i obejmują przede wszystkim występowanie różnego rodzaju usterek w sprawdzanym pojeździe oraz nieprzestrzeganie wymagań dokumentacji systemu utrzymania (DSU).
Analizę stanu technicznego taboru kolejowego przeprowadza Urząd Transportu Kolejowego. Jest ona oparta na danych pozyskiwanych corocznie od przewoźników kolejowych w raportach w sprawie bezpieczeństwa. Klasyfikacja stanu technicznego pojazdów dokonywana jest na podstawie przekazanych danych o okresach użytkowania, modernizacjach i naprawach okresowych.
Pojazd użytkowany i zbudowany lub zmodernizowany w okresie ostatnich 5 lat oraz który miał wykonaną naprawę okresową w ostatnich dwóch latach klasyfikowany jest jako będący w stanie bardzo dobrym, a pojazd użytkowany i zbudowany lub zmodernizowany w okresie powyżej 5 lat temu oraz który miał wykonaną naprawę okresową w przedziale od 2 do 5 lat temu klasyfikowany jest jako będący w stanie dobrym. Stan techniczny dostateczny ma pojazd użytkowany, który naprawę okresową miał wykonaną powyżej 5 lat temu. Stan niezadowalający ma pojazd wyłączony z użytkowania przez ponad 6 miesięcy, oczekujący na wykonanie naprawy okresowej (modernizacji), a stan zły – pojazd wyłączony z użytkowania przez ponad 6 miesięcy, dla którego nie przewidziano wykonania naprawy okresowej (modernizacji) lub przeznaczono do kasacji.