Członkowie projektu PUTrain działającego z ramienia Politechniki Poznańskiej zwyciężyli w prestiżowych międzynarodowych zawodach Railway Challenge odbywających się co roku w Anglii.
Koło Naukowe Inżynierów Transportu Publicznego działające przy Politechnice Poznańskiej zrzesza studentów chcących dodatkowo rozwijać swoją pasję związaną z szeroko rozumianym transportem publicznym. W szeregach koła znajduje się wielu miłośników pojazdów szynowych, którzy postanowili zbudować własną lokomotywę. Z ich inicjatywy narodził się projekt PUTrain, którego głównym celem jest budowa lokomotywy w skali 1:5,5, na rozstaw szyn 10 ¼ cala.
Konkurs na przestrzeni lat
Pierwsza polska lokomotywa została zaprezentowana na konkursie w roku 2019. Kolejne dwie edycje odbywały się dla Polaków w formie online ze względu na panującą pandemię. W roku 2022 zespół zaprezentował na zawodach swoją drugą lokomotywę. Z sukcesem znalazła się ona w niewielkim gronie lokomotyw, które wykonały pełne okrążenie na torze w Stapleford.
Studenci nie spoczęli na laurach i krótko po zawodach przystąpili do rozwoju pojazdu. Modernizacji poddano większą część podzespołów lokomotywy. Wymieniono zestawy kołowe, w których zastosowano koła otworowane w celu zmniejszenia masy nieusprężynowanej. Poprawiono układ przeniesienia napędu oraz zaprojektowano zupełnie nowy sposób mocowania do wózka. Modyfikacjom poddano także zarówno pierwszy jak i drugi stopień usprężynowania. Konstrukcja ramy oraz sprzęgów została wzmocniona. Zastosowano klatkę bezpieczeństwa dla maszynisty, wzorując się na pełnowymiarowych konstrukcjach, spełniającą scenariusze zderzeniowe wg standardu EN 15227.
W celu przyspieszenia wymiany źródła zasilania lokomotywy poprawiono system mocowania szuflad akumulatorowych. Udoskonalono instalacje elektryczną oraz pneumatyczną, co pomogło w odseparowaniu od siebie tych systemów i zapewniło większy poziom bezpieczeństwa. Reorganizacja wnętrza lokomotywy umożliwiła łatwiejszy dostęp do istotnych podzespołów pojazdu. Poza kwestiami mechanicznymi drużyna skupiła się również nad aspektem wizualnym i zaprojektowała nowy design lokomotywy. Nowe poszycie wykonano w pełni z laminatu szklano – epoksydowego. Pozwoliło ono na wprowadzenie innowacji jaką były panele fotowoltaiczne na dachu lokomotywy produkujące energie zasilającą baterie trakcyjne. Innowacja została doceniona w Konkursie Konstrukcji Studenckich w Krakowie, w którym drużyna wygrała w kategorii „Railway”. Przeprowadzona modernizacja była możliwa dzięki ciężkiej pracy ponad 30 członków zespołu oraz nieodzownemu wsparciu finansowemu i merytorycznemu Politechniki Poznańskiej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz wielu partnerów przemysłowych.
Pierwszy międzynarodowy sukces
Pierwszym międzynarodowym sukcesem zespołu było 1 miejsce w odbywających się po raz pierwszy w tym roku zawodach European Railway Challenge w Bad Schussenried w Niemczech. Formuła zawodów zarówno w Niemczech, jak i w Anglii jest bardzo podobna. Konkurencje odbywające się poza torem to między innymi: prezentacja biznesowa, poster techniczny, artykuł o zastosowanych innowacjach oraz raport techniczny uwzględniający wszystkie aspekty techniczne budowanej lokomotywy. Aby otrzymać dopuszczenie do jazdy lokomotywy po torze testowym przeprowadzana jest dogłębna analiza dokumentacji technicznej oraz testy statyczne i dynamiczne na odcinku testowym.