Podczas testów dopuszczeniowych sprawdzane są systemy bezpieczeństwa, działanie hamulca oraz napędu, ograniczenia prędkości, wodoszczelność i skrajnia lokomotywy. Po uzyskaniu dopuszczenia lokomotywa przystępuje do konkurencji torowych. Do najbardziej punktowanych należą konkurencje Auto-stop oraz Odzysk Energii.
Auto-stop
Pierwsza z nich wymusza zastosowanie systemu detekcji przygotowanego przez zespół znacznika. Po wykryciu umieszczonego przy torze znacznika lokomotywa powinna zatrzymać się w odległości 25m. Przekroczenie dystansu 30m skutkuje dyskwalifikacją drużyny z danego wyzwania. Błąd odległości w przypadku zespołu PUTrain wyniósł 1,28 metra co było 3 najlepszym wynikiem na zawodach w Anglii. Konkurencja odzysku energii polegała natomiast na zgromadzeniu energii odzyskanej w wyniku rekuperacji podczas hamowania. Następnie należało przy jej pomocy przejechać jak największą odległość. Poznańska lokomotywa na zawodach przejechała dystans 8,5 metra co było drugim najlepszym wynikiem.
Komfort Jazdy, Hałas oraz Przyspieszenie
Następnymi konkurencjami torowymi były Komfort Jazdy, Hałas oraz Przyspieszenie. W konkurencji komfortu jazdy do lokomotywy zespół sędziowski montował przetwornik przyspieszeń drgań, których zadaniem był pomiar współczynnika komfortu jazdy lokomotywy. W konkurencji Hałas sprawdzano emitowany poziom dźwięku pojazdu do środowiska.
Ostatnią grupę konkurencji torowych tworzą tzw. konkurencje „utrzymaniowe”. Są to dwie konkurencje podczas których mierzony jest czas wykonywania czynności związanych z obsługą lokomotywy. Pierwszą z nich jest wymiana napędowego zestawu kołowego lokomotywy. Konkurencja Wymiany Zestawu Kołowego w przypadku lokomotywy PUTrain uniesienia jednego z wózków lokomotywy, wywiązania zestawu kołowego oraz ponownego zamocowania i opuszczenia lokomotywy. Całość przeprowadzana jest pod czujnym okiem sędziów pilnujących zachowanie bezpieczeństwa przez uczestników. Wymienione czynności zajęły studentom z Poznania 122 sekundy co uplasowało ich na 3 pozycji.
Lokomotywa niezawodna
Zespół PUTrain otrzymał maksymalną liczbę punktów w dwóch prestiżowych kategoriach. Lokomotywa otrzymała 1 miejsce w konkurencji niezawodności, ponieważ przez cały czas trwania zawodów nie uległa żadnej awarii i nie generowała opóźnień. Konkurencja, która stanowi dla zespołu kolejny powód do dumy to Wymiana Źródła Zasilania. Wymaga ona od zespołu wymiany 4 akumulatorów na czas. Należy podkreślić, iż zespół dokonał tego w czasie poniżej 22 sekund co stanowi nowy rekord zawodów.
Jak podkreślił szef jury Bill Reeve tegoroczna edycja zawodów prezentowała bardzo wysoki poziom. O wyrównanej konkurencji świadczą niewielkie różnice punktowe na podium konkursu. Sumaryczna liczba punktów zdobyta przez polską drużynę na zawodach w Anglii wyniosła 1648. Na miejscu drugim uplasowała się drużyna z University of Derby z wynikiem 1631 punktów. Na trzecim miejscu zmagania zakończyła drużyna z FH Aachen z wynikiem 1629. Była to pierwsza edycja konkursu w której każdy z 8 zespołów przejechał cały tor. Świadczy to o zaawansowaniu technicznym wszystkich lokomotyw.