Wstępny harmonogram prac zakłada, że do końca roku 2020 ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Uwzględni ono aspekty techniczne, środowiskowe i finansowe planowanej inwestycji.
Opracowanie dokumentacji ma się zakończyć do końca 2023 r., co pozwoli na aplikowanie po środki unijne na realizację tego projektu w latach 2023-2030.
Dokumentacja projektowa nowej linii kosztować może nawet 5 mln zł.
– W perspektywie najbliższych 10 lat transport szynowy, kolejowy, może rozwiązać problemy komunikacyjne – mówił marszałek Mieczysław Struk. – Dziś, dzięki pracy Biura Rozwoju Gdańska zostało przygotowane studium wielokryterialne. Pozwala ono podjąć nam następną decyzję – tym krokiem będzie przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które pokaże warianty przebiegu nowej linii kolejowej. Z tego miejsca pragnę zapewnić mieszkańców, zwłaszcza tych, przez których miejscowości przebiegać będzie szlak kolejowy, że przeprowadzimy konsultacje społeczne w tej sprawie. Chcemy pokazać, że projekt wybierzemy wspólnie.
O rozwoju metropolii mówiła obecna na spotkaniu i konferencji prasowej Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
– Metropolia Gdańska to dziś jedna z tych metropolii, która pod względem mieszkańców rozwija się najdynamiczniej – mówiła. – W samym Gdańsku mieszka obecnie ponad 470 tys. osób. To właśnie dla nich oraz mieszkańców gmin ościennych, prezentujemy studium – koncepcję przebiegu trasy kolejowej, nad którą trzeba pracować.
Pół roku temu przedstawiciele samorządu województwa, miasta oraz gmin ościennych podpisali list intencyjny ws. współpracy. Teraz wspólnie podejmą dalsze kroki w kierunku powstania inwestycji.
– Byłoby nam o wiele łatwiej, gdybyśmy mieli, tak jak Śląsk, ustawę metropolitalną o naszym regionie – mówiła Aleksandra Dulkiewicz. – Wiem, że nasi parlamentarzyści pracują już nad takim dokumentem. Może to pozwoli nam łatwiej przygotować plany zagospodarowania dla całego obszaru metropolii. Stawiamy dziś na nowoczesność, transport kolejowy to klucz do rozwoju nie tylko dużych miast, ale także do rozwoju przyległych gmin.
Burmistrz Żukowa Wojciech Kankowski przypomniał w trakcie spotkania jak rodziła się Pomorska Kolej Metropolitalna. Mówił także o jej rozwoju.
– PKM stała się osią rozwojową także dla pobliskich miejscowości – mówił. – Gmina Żukowo z roku na rok zyskuje coraz więcej mieszkańców. To cieszy. Nie chciałbym jednak, by nasza gmina kojarzyła się mieszkańcom tylko z korkami. Transport kolejowy może ten problem rozwiązać. Kolej zapewni mieszkańcom nie tylko kontakt z dużymi ośrodkami miejskimi, ale także zwiększy zainteresowanie mieszkańców Gdańsk i okolic pracą w tej okolicy. Dziś komunikacja autobusowa i samochodowa jest w tym rejonie utrapieniem. Kolej może być antidotum.
O wyzwaniach komunikacyjnych metropolii mówiła wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak.
– Dobra komunikacja w metropolii to dziś nasze największe wyzwanie – podkreślała. – O tym mówiliśmy już bardzo dużo w trakcie akcji „Metropolia jest OK. Ustawa metropolitalna i komunikacja to dla nas priorytet. Prosimy więc, o jak najszybsze prace związane z tym właśnie dokumentem.