Firma NEWAG S.A. dostarczy na Pomorze Zachodnie dwa pojazdy hybrydowe. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zaakceptował ofertę spółki. Koszt inwestycji w zamówieniu podstawowym to 49,2 mln zł brutto. Oferta złożona przez NEWAG była jedyną w prowadzonym postępowaniu przetargowym.
Hybrydy dostarczone zostaną do zamawiającego najpóźniej do końca 2021 r. Złożona przez NEWAG oferta została przeanalizowana przez komisję przetargową. Jej zdaniem spełniła wszystkie warunki określone w specyfikacji oraz uzyskała największą liczbę punktów według kryteriów oceny. Kolejne kroki podejmie Urząd Zamówień Publicznych, który przeprowadzi kontrolę uprzednią przetargu. Jest ona wymagana w przypadku zamówień realizowanych z wykorzystaniem środków europejskich.
Pozytywna ocena pozwoli na podpisanie umowy z wykonawcą.
– Z przyczyn oczywistych transport publiczny nie cieszy się w okresie pandemii dużym zainteresowaniem, ale wierzę, że niedługo wrócimy do czasów, kiedy będziemy mogli wspólnie podróżować. Niezmiennie zależy nam na ekologii i komforcie podróżnych. Zakup jednostek hybrydowych to dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane – komentuje Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Pomorze Zachodnie jako pierwsze stawia na pojazdy dwunapędowe. Łączą one wszystkie najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych – wysokie przyspieszenie i brak emisji spalin – oraz wyposażone są w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych, która umożliwia poruszanie się po liniach niezelektryfikowanych.
W ramach przetargu realizator zamówienia dostarczy dwa pojazdy wyposażone m.in. w 150 miejsc siedzących każdy. Zamówienie jest z prawem opcji – zakupu nawet 10 kolejnych pojazdów. Termin realizacji to lata 2020 – 2022.
Tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów.
Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.