Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej do dworca Zachodniego. Łączna długość torowiska to ok. 1,6 km. Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.
Nowa trasa tramwajowa rozpocznie się pod dworcem Warszawa Zachodnia. Tam powstanie podziemny przystanek. Tramwaj przejedzie stąd tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Podziemna trasa liczy będzie 500 metrów. Wyjazd z tunelu usytuowany zostanie między ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (na wysokości dawnej szkoły kolejowej).
Zgodnie z planami, linia tramwajowa poprowadzona zostanie wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ul. Grójeckiej. Tam wykonawca zbuduje węzeł rozjazdowy, umożliwiający dalszą podróż w stronę Centrum, lotniska im. F. Chopina (Okęcia) lub jazdę do pętli Banacha.
Czas przejazdu z ul. Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.
Z inwestycji skorzystają m.in. mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic. W przyszłości linia będzie częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa.
Podziemny przystanek
Przystanek pod dworcem Warszawa Zachodnia będzie wyglądem zbliżony do przystanków metra. Wyróżniać go będzie jednak wysokość peronów, bowiem podłoga w tramwaju jest niżej niż w metrze. Pod sufitem podwieszone zostaną przewody trakcyjne.
Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2.
Aby zapewnić komfort podróży, w planach jest budowa ruchomych schodów oraz wind. Ma to usprawnić przesiadanie się z tramwaju na pociąg i odwrotnie.
Do Warszawy Zachodniej z Wilanowa
Do stacji kolejowej Warszawa Zachodnia dojadą docelowo tramwaje z Wilanowa.
– Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po Grójeckiej – informują Tramwaje Warszawskie. – Dalej nowozbudowanymi torami dojadą do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Huyndaie.
Kiedy inwestycja będzie gotowa?
Wykonawca, wyłoniony w ogłoszonym przez Tramwaje Warszawskie przetargu, na zrealizowanie prac będzie miał 26 miesięcy. Inwestycja powinna być gotowa do końca 2025 r. Prace ruszą zaś rok szybciej.
Inwestycja to część większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.
Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.
Warszawski program tramwajowy
– Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych – wyjaśniają przedstawiciele TW. – W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 75 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.