RK: Patrząc na realia i otoczenie polskiej kolei trzeba podkreślić, że LOTOS Kolej notuje ciągłe wzrosty w ilości przewożonych towarów. Jaką macie zatem receptę na trudności?
AK: W I półroczu 2018 r. wykonaliśmy większą pracę przewozową w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Jednocześnie nastąpił niewielki spadek przewiezionej masy towarów ogółem. Powodem tej sytuacji jest między innymi zmiana struktura sprzedaży usług transportowych. Więcej usług realizujemy dla spółek Grupy Kapitałowej LOTOS, w szczególności w segmencie produktów rafinacji ropy naftowej (głównie paliw) jak również samego surowca. Przy stałych zasobach spółki powoduje to spadek przewozów dla klientów zewnętrznych.
Jak większość przewoźników towarowych mamy trudności w pozyskaniu taboru oraz wykwalifikowanej kadry operacyjnej (maszyniści, rewidenci taboru, drużyny manewrowe itp.) Pozostaje optymalizowanie wykorzystania posiadanych zasobów. W procesie logistycznym bardzo ważną rolę odgrywa jakość przepływu informacji. Aby temu sprostać inwestujemy w systemy informatyczne, które przyczyniają się do poprawy zarządzania informacją. Natychmiastowe reagowanie na zaistniałe okoliczności podczas całego łańcucha realizacji usługi to dobra recepta na unikanie dodatkowych problemów i poprawy wykorzystania posiadanych zasobów.
Najważniejszym jednak czynnikiem, który powoduje rozwój są pracownicy LOTOS Kolej. Bez ich zaangażowania, profesjonalizmu, determinacji w realizacji zadań nie byłaby możliwa poprawa wyników firmy. O jakości firmy decyduje jej załoga. Jestem o tym przekonany.
RK: A jak przedstawia się Wasza strategia taborowa? Pytanie zasadne z tego powodu, że mieliście w tym roku problemy z lokomotywami Griffin, które zamiast do LOTOS Kolej trafiły do konkurencji?
AK: Sytuacja, z którą przyszło się nam zmierzyć, zmobilizowała nas do jeszcze większej elastyczności i aktywności w poszukiwaniu potrzebnych nam zasobów taborowych. Z uwagi na niedostarczenie oczekiwanych przez nas Griffinów, chcąc realizować zaplanowane cele operacyjne pozyskaliśmy od naszych kontrahentów inne lokomotywy. Przykładem tych działań jest chociażby poszerzenie eksploatowanego przez nas parku lokomotyw o nową, czteroosiową lokomotywę elektryczną wielosystemową Vectron, typ X4-E-Loco-A, wyprodukowaną przez Siemens AG. Jest to najnowocześniejsza lokomotywa we flocie LOTOS Kolej. Zgodnie z naszymi założeniami będzie ona obsługiwała jedne z ważniejszych tras transportowych LOTOS Kolej, realizowanych na potrzeby przewozów paliw wyprodukowanych w rafinerii Grupy LOTOS. Vectron jest dopuszczony do ruchu po polskiej infrastrukturze kolejowej PKP PLK oraz na terenie Niemiec. Z końcem pierwszej dekady września pojazd będzie można również eksploatować na terenie Austrii, Słowacji, Węgrzech oraz w Republice Czeskiej. Pozyskując nowoczesny tabor trakcyjny poprawiamy też warunki pracy naszych pracowników.
Jednocześnie wciąż oczekujemy na wywiązanie się dostawcy z postanowień umowy dotyczącej Griffinów.
RK: Większa ilość taboru to także konieczność zwiększenia zatrudnienia?