AK: Coraz lepsza sytuacja gospodarcza kraju sprzyja rozwojowi przewoźników kolejowych. Wzrost gospodarczy ma wpływ na rosnące przewozy kolejowe a to powoduje wzrost zapotrzebowanie na pracowników bezpośrednio związanych z realizacją przewozów. Staramy się aktywnie poszukiwać pracowników, którzy wiążą swoje plany zawodowe z koleją, jednak sytuacja rynkowa w tym zakresie nie jest optymistyczna i nie ułatwia nam tego zadania. Według danych UTK, w 2017 roku na stanowiskach związanych z prowadzeniem pojazdów kolejowych było zatrudnionych około 17 tys. osób. Ponad połowa miała ponad 50 lat. Największą grupę wśród nich stanowią osoby w przedziale wiekowym 50 – 59 lat (41%) a najmniejszą najmłodsi poniżej 30 roku życia (7%). W ciągu najbliższych 5 lat prawie 4,5 tys. maszynistów osiągnie wiek emerytalny.
Pomimo podjęcia szeregu działań motywacyjnych, trudno jest pozyskać z rynku pracownika z odpowiednimi uprawnieniami. Utworzyliśmy własny ośrodek szkolenia, rekrutujemy i szkolimy pracowników na stanowiska maszynisty, rewidenta, manewrowego, ustawiacza. Nie mamy problemów z naborem kandydatów. W br. szkoleniami obejmujemy 36 pracowników.
Uważam, że warto zastanowić się nad obowiązującymi programami szkoleń. Czas szkolenia maszynisty w Polsce to około 2 lata, gdy np. w RFN 8-9 miesięcy.
RK: Proszę na koniec zdradzić plany Spółki na przyszłość
AK: Zgodnie z naszą Strategią do 2022 roku, zamierzamy utrzymać pozycję wicelidera kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem pracy przewozowej. Świadczyć naszym klientom usługi transportu kolejowego najwyższej jakości. Gwarantować spółkom Grupy Kapitałowej LOTOS bezpieczeństwo kolejowej obsługi logistycznej. Rozwijać się zarówno na polskim oraz europejskim rynku przewozów kolejowym.
Rozmawiał RK