W siedleckim zakładzie Stadler Polska trwa realizacja dwóch pierwszych umów wykonawczych na dostawę kolejno sześciu
i dwunastu nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT najnowszej generacji zamówionych przez Koleje Mazowieckie. Pierwsze pojazdy wyjadą na tory już pod koniec tego roku.
Umowy wykonawcze zostały zawarte w ramach rekordowego kontraktu ramowego na dostawę 71 pojazdów typu FLIRT podpisanego w styczniu 2018 roku, opiewającego na ponad 2 miliardy złotych.
Zgodnie z harmonogramem pierwsze dwa pojazdy z pierwszego zamówienia, podpisanego w dniu 7 maja 2018 mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku. Wcześniej przejdą testy typu w celu otrzymania dopuszczenia do eksploatacji. Kolejne cztery pojazdy będą przekazywane systematycznie w pierwszym kwartale 2020r. Pojazdy z tego zamówienia są dedykowane do obsługi połączeń na linii Warszawa – Działdowo.
W dniu 28 maja 2019 roku przeprowadzona została kontrola rozpoczęcia procesu realizacji drugiego zamówienia, zawartego w marcu b.r. na dostawę kolejnych dwunastu pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Kontrola przebiegła pozytywnie, co oznacza, że realizacja zamówienia wystartowała zgodnie z przyjętym harmonogramem produkcji. Pojazdy FLIRT najnowszej generacji zamówione w ramach drugiej umowy realizacyjnej są przeznaczone do eksploatacji na trasie Sochaczew – Warszawa – Celestynów. Zgodnie z zapisami umowy pierwszy pojazd ma zostać dostarczony przewoźnikowi wiosną 2020, a pozostałe na koniec 2020 roku.
Intensywnie pracujemy nad produkcją pojazdów z pierwszego zamówienia i bardzo się cieszymy, że rozpoczynamy prace nad kolejnym. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do rozbudowy floty Kolei Mazowieckich o nowoczesne, niezawodne i komfortowe pociągi FLIRT, które powstaną w naszym zakładzie w Siedlcach. To inwestycja od regionu dla regionu – mówi Tomasz Prejs, członek zarządu Stadler Polska.
Realizacja kontraktu idzie zgodnie z planem i to jest bardzo dobra informacja bo zarówno my, jak i nasi pasażerowie, z niecierpliwością oczekujemy nowych pojazdów. Do końca przyszłego roku będzie gotowych już 18 składów FLIRT, które uzupełnią ofertę na linii do Działdowa, a także znacznie poprawią komfort podróży na odcinkach do Celestynowa oraz Sochaczewa, gdzie obecnie wykorzystujemy głównie zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN57. Cieszy nas fakt, że pojazdy, które będą woziły podróżnych po Mazowszu są właśnie na Mazowszu produkowane – mówi Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.
Pojazdy zamówione przez Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi obsługiwane tym taborem będą osiągały prędkość 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Ponadto wyposażone zostaną w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu poziomu 2 ERTMS (ETCS + GSM-R).
Zamówienia dla Kolei Mazowieckich są realizowane na Mazowszu, w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach, przy udziale polskich partnerów i poddostawców. Spółka działa w Siedlcach od ponad dwunastu lat. Została założona po tym, jak w czerwcu 2006 roku Stadler otrzymał pierwsze zlecenie na dostawę 14 pociągów FLIRT – w tym 10 dla Mazowsza. Pojazdy od ponad dziesięciu lat są eksploatowane przez Koleje Mazowieckie na trasie Warszawa – Siedlce i cieszą się sympatią pasażerów. Składy FLIRT z Siedlec mogą poszczycić się wysoką jakością i niezawodnością, które gwarantują przewoźnikowi prowadzenie efektywnej działalności przewozowej, a pasażerom komfortową podróż.
Stadler Polska zatrudnia ponad 900 pracowników i jest jednym z największych pracodawców Siedlcach. W ubiegłym roku, w związku z otrzymaniem m.in. zamówienia od Kolei Mazowieckich powstało w Siedlcach ponad 250 nowych, atrakcyjnych miejsc pracy.