Analizy

Przegląd technologii C-V2X i DSRC oraz konsekwencje biznesowe związane z wdrożeniami systemów zarządzania pojazdami autonomicznymi

Mówiąc o technologii 5G nie wolno ponadto zapominać, że na jej bazie powstanie szereg usług IoT, których nie można jeszcze przewidzieć. Część z tych usług będzie prawdopodobnie dedykowana dla rynku pojazdów autonomicznych.

Konsekwencje. Teza mówiąca konsekwencjach biznesowych wynikających z wprowadzenia pojazdów funkcjonujących w pełnym trybie autonomicznym (docelowo) może być poparta przesłankami wynikającymi zarówno ze wskaźników ilościowych, jak i z przesłanek jakościowych.

Do przesłanek jakościowych można zaliczyć np. poziom zadowolenia użytkownika pojazdu związany z łatwiejszym przemieszczaniem się, niższy poziom stresu związany z wyeliminowaniem konieczności prowadzenia pojazdu, prawdopodobnie wymagania profesjonalne stawiane kierowcom, statystycznie szybsze przemieszczanie się (szczególnie w miastach), możliwość wykonywania innych aktywności w trakcie podróży i wiele innych. 

Przesłanki ilościowe są łatwiejsze do zdefiniowania. Ma na to wpływ istniejąca dokumentacja standardów technologicznych dla pojazdów autonomicznych oraz dostępna wiedza na temat możliwych do wymiany danych. Dla określenia przesłanek wywodzących się z analiz ilościowych możliwe jest wykorzystanie danych zarówno ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych), jak
i danych statystycznych dostępnych na rynku, dotyczących wybranych procesów biznesowych powiązanych z transportem autonomicznym. 

Dobrym przykładem są prace i wdrożenia realizowane przez koncern Toyota. Osiągnięcia te zostały ostatnio zaprezentowane na Światowym Kongresie ITS w Singapurze w październiku 2019 r.

Ryc. 5. Rozwiązania V2X firmy Toyota ujęciu geograficznym.
Źródło: Toyota: https://global.toyota/pages/global_toyota/mobility/case/itswc2019_en.pdf; dostęp: 12.2019

Toyota postuluje zmniejszenie liczby wypadków drogowych wynikające z komunikacji V2X w wybranych regionach na świecie, związane z wdrażaniem technologii. Rozwiązania takie były niedawno prezentowane na Światowym Kongresie ITS w Singapurze.

Europejscy producenci pojazdów także prowadzą intensywne działania, np. Grupa PSA, Grupa VW, czy BMW.

Przegląd technologii oraz przesłanki funkcjonalne i niefunkcjonalne pozwalają postawić następujące tezy:

    1. Liczba wypadków i kolizji drogowych ulegnie zmniejszeniu oraz spadnie liczba hospitalizacji związanych z takimi zdarzeniami drogowymi, tym samym ulegnie zmianie rynek ubezpieczeniowy, w szczególności w zakresie ubezpieczeń OC, AC, NNW.
    2. Spadną wymagania dotyczące umiejętności dla kierowców. Dotyczyć to będzie zarówno zwykłych kierowców, ale także funkcjonującej obecnie grupy zawodowej kierowców zawodowych. Można domniemywać, że zawód kierowcy ulegnie znacznemu ograniczeniu, jeśli chodzi o liczbę kierowców zarodowych (kierowców posiadających specjalne uprawnienia zawodowe).
    3. Ulegnie zmianie struktura kosztów związanych z użytkowaniem pojazdów, w szczególności w obszarze serwisowania. Ze względu na fakt, że wpływ systemów kontrolujących na pojazdy będzie istotny, spadną koszty napraw związanych z bieżąca eksploatacją pojazdów ze względu na niższe zużycie.
    4. Odpowiedzialność za wykroczenia drogowe. Opisane rozwiązania technologiczne umożliwiają (teoretyczne) lepsze egzekwowanie prawa w zakresie wykroczeń drogowych (szczególne, i z praktycznego punktu widzenia C-V2X, ze względu na komunikację pojazdu z siecią komórkową). Należy tu ponadto zaznaczyć, że problematyka odpowiedzialności i egzekwowanie prawa różni się z poszczególnych krajach świata, choćby ze względu na podejście do ochrony danych osobowych.
    5. Konkurencja (wypieranie) dla innych środków transportu uważanych dziś za bezpieczne. Pojazdy autonomiczne docelowo nie będą wymagały zaangażowania ich użytkownika lub takie zaangażowanie będzie ograniczone. Możliwą konsekwencją będzie zatem konkurowanie takich pojazdów z komunikacją miejską, usługami taksówkowymi, być może z aglomeracyjnym transportem kolejowym.

Z dużym prawdopodobieństwem można wyobrazić sobie więcej przykładów. Niemniej jednak, na podstawie przesłanek jakościowych, ilościowych oraz możliwości wynikających z technologii DSRC i C-V2X, dla dalszych analiz autor wybrał w/w pięć tez wskazujących konsekwencje biznesowe, które wynikają z wdrożenia technologii pojazdów autonomicznych.

Dodaj komentarz