Analizy

Przegląd technologii C-V2X i DSRC oraz konsekwencje biznesowe związane z wdrożeniami systemów zarządzania pojazdami autonomicznymi

Przesłanki ilościowe i jakościowe vs. konsekwencje biznesowe

Wcześniej przedstawiono podstawy technologiczne dla dwóch najbardziej dojrzałych technologii. Zaproponowano przesłanki ilościowe i jakościowe dla pięciu konsekwencji biznesowych (tez) związanych z wdrożeniem pojazdów autonomicznych. 

Dla potwierdzenia tez dokonano porównania poszczególnych tez z przesłankami ilościowymi, jak i jakościowymi.

Przesłanki ilościowe vs konsekwencje biznesowe

Parametry jazdy Alerty o zdarzeniach Inf. tech. z systemów pokładowych Naruszenia prawa* Lokalizacja pojazdów Dane z RSU i detektorów ITS Dane z sieci 4G/5G Dane z usług IoT
Ubezpieczenia (rynek) tak tak tak tak tak nie nie być może
Zawód kierowcy n/d n/d tak n/d tak tak tak tak
Koszty eksploatacji tak nie tak nie tak nie tak być może
Egzekwowanie prawa tak nie nie tak tak tak tak być może
Konkurencja z in. śr. transp. nie nie tak nie tak tak tak tak

Tab. 2. Relacja przesłanek ilościowych do konsekwencji biznesowych.
Źródło: Opracowanie
własne. „tak” – istnieje relacja; „nie” – brak relacji; n/d – nie dotyczy; być może – potencjalnie relacja może wystąpić.

*) w zależności od możliwości wynikających z ustawodawstwa danego kraju

Przesłanki jakościowe vs konsekwencje biznesowe

Satysfakcja kierowcy Brak zawodowego prawa jazdy Mniej konfliktów Pewność dotarcia do celu Inne aktywności w trakcie jazdy
Ubezpieczenia (rynek) tak tak tak tak nie
Zawód kierowcy n/d tak** n/d tak być może
Koszty eksploatacji tak nie nie nie tak
Egzekwowanie prawa być może nie tak nie n/d
Konkurencja z in. śr. Transportu tak Tak tak tak tak

Tab. 3. Relacja przesłanek ilościowych do konsekwencji biznesowych.
Źródło: Opracowanie własne.
„tak” – istnieje relacja; „nie” – brak relacji; n/d – nie dotyczy; być może – potencjalnie relacja może wystąpić.

**) Z punktu widzenia użytkownika, na rzecz którego realizowana jest usługa (brak kosztów kierowcy)

Pojazdy autonomiczne ze względu na systemy zarządzania C-V2X i DSRC z całą pewnością będą się charakteryzować większym bezpieczeństwem ich użytkowania, szczególnie w obszarze wypadków i kolizji komunikacyjnych. Ze względu na współpracę systemów nadzoru z infrastrukturą drogową, jak np. światła na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach czy zaporach (potocznie: szlabanach) na przejazdach kolejowych, poziom bezpieczeństwa ulegnie zwiększeniu. Fakty te z całą pewnością wpłyną na obniżenie stawek ubezpieczeniowych typu OC, AC, NNW. Z drugiej strony można się spodziewać, że sam rynek ubezpieczeń komunikacyjnych ulegnie zmniejszeniu, gdyż zdarzeń komunikacyjnych po prostu będzie mniej. Przewiduje się, że do roku 2050 rynek ubezpieczeń zmniejszy się nawet o 70%. Wskazują na to analizy prowadzone przez firmę KPMG, która w raporcie „Marketplace of change: Automobile insurance in the era of autonomous vehicles” postuluje zmniejszenie się tego segmentu rynku o 70%. Inni badacze rynku ubezpieczeniowego także potwierdzają zmniejszenie runku ubezpieczeniowego, np. firma PwC przewiduje zmniejszenie się tego runku o 10% do roku 2025 i o 20% do roku 2035.

Dodaj komentarz