Przesłanki ilościowe i jakościowe vs. konsekwencje biznesowe
Wcześniej przedstawiono podstawy technologiczne dla dwóch najbardziej dojrzałych technologii. Zaproponowano przesłanki ilościowe i jakościowe dla pięciu konsekwencji biznesowych (tez) związanych z wdrożeniem pojazdów autonomicznych.
Dla potwierdzenia tez dokonano porównania poszczególnych tez z przesłankami ilościowymi, jak i jakościowymi.
Przesłanki ilościowe vs konsekwencje biznesowe
Parametry jazdy | Alerty o zdarzeniach | Inf. tech. z systemów pokładowych | Naruszenia prawa* | Lokalizacja pojazdów | Dane z RSU i detektorów ITS | Dane z sieci 4G/5G | Dane z usług IoT | |
Ubezpieczenia (rynek) | tak | tak | tak | tak | tak | nie | nie | być może |
Zawód kierowcy | n/d | n/d | tak | n/d | tak | tak | tak | tak |
Koszty eksploatacji | tak | nie | tak | nie | tak | nie | tak | być może |
Egzekwowanie prawa | tak | nie | nie | tak | tak | tak | tak | być może |
Konkurencja z in. śr. transp. | nie | nie | tak | nie | tak | tak | tak | tak |
Tab. 2. Relacja przesłanek ilościowych do konsekwencji biznesowych.
Źródło: Opracowanie własne. „tak” – istnieje relacja; „nie” – brak relacji; n/d – nie dotyczy; być może – potencjalnie relacja może wystąpić.
*) w zależności od możliwości wynikających z ustawodawstwa danego kraju
Przesłanki jakościowe vs konsekwencje biznesowe
Satysfakcja kierowcy | Brak zawodowego prawa jazdy | Mniej konfliktów | Pewność dotarcia do celu | Inne aktywności w trakcie jazdy | |
Ubezpieczenia (rynek) | tak | tak | tak | tak | nie |
Zawód kierowcy | n/d | tak** | n/d | tak | być może |
Koszty eksploatacji | tak | nie | nie | nie | tak |
Egzekwowanie prawa | być może | nie | tak | nie | n/d |
Konkurencja z in. śr. Transportu | tak | Tak | tak | tak | tak |
Tab. 3. Relacja przesłanek ilościowych do konsekwencji biznesowych.
Źródło: Opracowanie własne. „tak” – istnieje relacja; „nie” – brak relacji; n/d – nie dotyczy; być może – potencjalnie relacja może wystąpić.
**) Z punktu widzenia użytkownika, na rzecz którego realizowana jest usługa (brak kosztów kierowcy)
Pojazdy autonomiczne ze względu na systemy zarządzania C-V2X i DSRC z całą pewnością będą się charakteryzować większym bezpieczeństwem ich użytkowania, szczególnie w obszarze wypadków i kolizji komunikacyjnych. Ze względu na współpracę systemów nadzoru z infrastrukturą drogową, jak np. światła na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach czy zaporach (potocznie: szlabanach) na przejazdach kolejowych, poziom bezpieczeństwa ulegnie zwiększeniu. Fakty te z całą pewnością wpłyną na obniżenie stawek ubezpieczeniowych typu OC, AC, NNW. Z drugiej strony można się spodziewać, że sam rynek ubezpieczeń komunikacyjnych ulegnie zmniejszeniu, gdyż zdarzeń komunikacyjnych po prostu będzie mniej. Przewiduje się, że do roku 2050 rynek ubezpieczeń zmniejszy się nawet o 70%. Wskazują na to analizy prowadzone przez firmę KPMG, która w raporcie „Marketplace of change: Automobile insurance in the era of autonomous vehicles” postuluje zmniejszenie się tego segmentu rynku o 70%. Inni badacze rynku ubezpieczeniowego także potwierdzają zmniejszenie runku ubezpieczeniowego, np. firma PwC przewiduje zmniejszenie się tego runku o 10% do roku 2025 i o 20% do roku 2035.