Analizy

Przegląd technologii C-V2X i DSRC oraz konsekwencje biznesowe związane z wdrożeniami systemów zarządzania pojazdami autonomicznymi

W przypadku pociągów, od kilkunastu lat wdrażane są rozwiązania GSM-R (lub ich nowsze wersje). W dużym uproszczeniu GSM-R (ang. GSM – Railway) w swojej intencji jest zbliżony do rozwiązania C-V2X dla samochodów. Umożliwia on prowadzenie pociągu przy wykorzystaniu komunikacji realizowanej poprzez dedykowane „kanały” sieci GSM z urządzeniami zainstalowanymi
w lokomotywach (lub składach zespolonych). Jakkolwiek na dzień dzisiejszy w tym standardzie nie występuje jeszcze pełna autonomia, poziom bezpieczeństwa istotnie wzrósł (możliwa jest np. zdalna komunikacja z maszynistą, lokomotywą, zdalne zatrzymanie lokomotywy, analizowanie parametrów dopuszczalnej prędkości i ich korekta, etc.).

Niemniej jednak pociągi autonomiczne w dedykowanych implementacjach już istnieją. Przykładem jest autonomiczna linia metra w Paryżu, obecnie budowana (największa na świecie) linia metra w Singapurze i właśnie uruchamiany pociąg dużych prędkości (jedna linia, 174 km) w Chinach w relacji Pekin Północ – Zhangjiakou.

W przypadku lotnictwa, należy zwrócić uwagę na rozwiązania ILS (ang. instrument landing system). Znane od dawna rozwiązania automatycznego pilotażu pozwalają na pilotowanie samolotu w trybie autonomicznym (po starcie). ILS umożliwia przekazanie danych urządzeniom nawigacyjnym i Fly-by-Wire (FBW), aby w odpowiednich warunkach i przy odpowiedniej infrastrukturze lotniskowej statek powietrzny bezpiecznie wylądował. Można zatem stwierdzić, że istnieje analogia związana z systemami wspierającymi prowadzenie pociągów czy samolotów z pojazdami autonomicznymi. Bezpieczeństwo, satysfakcja, możliwość wykonywania przez użytkownika innych zadań, pewność dotarcia do celu, dzięki rozwiązaniom technologicznym, pozwalają potwierdzić tezę, że dzięki rozwiązaniom autonomicznym, pojazdy drogowe będą bardziej konkurencyjne do statków powietrznych i pojazdów szynowych.

Inną kwestią są zjawiska społeczne i psychologiczne związane z pełną autonomią pojazdu. Wydaje się np. że pojazdy szynowe jak metro, poruszające się już dziś w trybie autonomicznym są bardziej akceptowalne społecznie niż, potencjalnie, samoloty. Tak samo jest z pojazdami drogowymi. Tego typu problematyka nie jest przedmiotem niniejszej pracy, ale zdaniem autora powinna być rozważana w innych badaniach społecznych i psychologicznych dla pojazdów drogowych. 

Ponadto podkreślić należy, że zarówno rynek ubezpieczeniowy, jak i konkurencja na runku transportowym, to elementy znacznie szerszego systemu biznesowego funkcjonującego na świecie. Ze względu na przedmiotowe powiązania, de facto dotyczące ponad 1 miliarda pojazdów funkcjonujących na świecie, należy się spodziewać wielu zmian i konsekwencji biznesowych w całej światowej gospodarce.

Podsumowanie

W toku przeglądu technologii i analiz potwierdzono cztery istotne konsekwencje biznesowe, tj. zmiany w rynku ubezpieczeniowym, ograniczenie i następnie wyeliminowanie zawodu kierowcy, lepsze egzekwowanie prawa w przypadku wykroczeń komunikacyjnych oraz większą konkurencję drogowych pojazdów autonomicznych w stosunku do innych środków transportu.

Dodaj komentarz