Przewozy towarowe Raport z Polski

Przewozy naczep i przyczep samochodowych koleją w Polsce

Dzięki użyciu wzmocnionych naczep typu huckepack (możliwych do podnoszenia przy użyciu suwnic i reachstakerów) realizowane są stałe kursy na tej trasie. Jednym z możliwych kierunków rozwoju przewozu naczep są również połączenia między Europą Zachodnią a krajami bałtyckimi. W 2020 r. uruchomione zostało przez PKP Cargo pilotażowe połączenie pomiędzy litewskim terminalem a obiektem w Niemczech, zaś w 2021 r. wagony przystosowane do obsługi naczep obsługiwały odcinek Suwałki – Rzepin.

Naczepy do transportu intermodalnego

O ile kontenery są standardowymi jednostkami wykorzystywanymi w transporcie, o tyle naczepy mają wiele zalet dla operatorów organizujących intermodalny transport lądowy, np. w przewozach pomiędzy krajami europejskimi. Oprócz zwykłych naczep służących do transportu drogowego, na rynku dostępne są także naczepy specjalistyczne, wzmocnione i przystosowane do załadunku pionowego. Ich zakup wymaga poniesienia znacznych kosztów, ale zaletą tego systemu jest możliwość przeładunku w niemal każdym terminalu intermodalnym (pod warunkiem że dysponuje urządzeniami przeładunkowymi obsługującymi naczepy).

Operatorzy logistyczni wskazują szereg korzyści z wykorzystania specjalistycznych naczep intermodalnych. Przede wszystkim tego typu naczepy mają większą pojemność i pozwalają przewieźć więcej ładunków w przeliczeniu na wagon, co poprawia efektywność kosztową transportu. Należy jednak pamiętać, że naczepy tego typu mają 3 metry wysokości i nie na wszystkich trasach mogą być przewożone koleją. Infrastruktura kolejowa w wielu miejscach nie uwzględnia wymagań do przewozu tego typu naczep, co oznacza, że jednostki te nie mieszczą się w skrajni przy wykorzystaniu standardowych wagonów platform do przewozu naczep.

Zaletą zastosowania specjalistycznych naczep jest możliwość wykorzystania ich u większości klientów, również tych, którzy nie mają możliwości przyjęcia kontenera. Wykorzystanie w transporcie kolejowym standardowych naczep samochodowych ułatwia dostęp do tego typu usług dla wielu firm przewozowych, które dysponują już naczepami samochodowymi i nie muszą inwestować w zakup specjalistycznych naczep o wzmocnionej konstrukcji. Wadą tego rozwiązania jest ograniczenie dostępności terminali tylko do tych, które wyposażone są w urządzenia załadunku i wyładunku naczep bez konieczności podnoszenia ich.

Firmy zainteresowane przeniesieniem transportu z dróg na kolej mogą skorzystać z dotacji unijnych, które częściowo pokrywają również koszty inwestycji w jednostki intermodalne, w tym m.in. specjalistyczne naczepy. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło już z kilkoma firmami umowy na dofinansowanie zakupu naczep intermodalnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ):

CLIP Intermodal otrzymał 5,6 mln zł dofinansowania na zakup 50 sztuk naczep typu izoterma i 50 sztuk typu plandeka. Dostawcą naczep wyłonionym w przetargu została firma Wielton.

Miratrans Transport otrzymał 5,5 mln zł dofinansowania na zakup 90 naczep 3-osiowych przystosowanych do transportu intermodalnego. Jednostki dostarczone przez EWT Truck & Trailer wykorzystywane są obecnie w przewozach miedzy Olsztynem a Ludwigshafen.

Dodaj komentarz