Przewozy towarowe Raport z Polski

Przewozy naczep i przyczep samochodowych koleją w Polsce

Erontrans otrzymał 27 mln zł na największy projekt związany z zakupem naczep realizowany w ramach POIiŚ. Niedawno firma zakończyła postępowanie na wyłonienie dostawców jednostek. 10 sztuk naczep chłodni dostarczy Pozkrone, a 30 sztuk naczep typu plandeka EWT Truck & Trailer. CIMC Trailer Poland wygrała postępowanie na dostawę jednostek plandeka – curtainsider typu standard, a 15 sztuk naczep typu coil mulda dostarczy EWT Truck & Trailer.

Jak zwiększyć przewozy naczep i przyczep koleją w Polsce?

Mając na uwadze założenia polityki klimatycznej UE dotyczące zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz realizację celów postawionych przed państwami członkowskimi, zgodnie z którymi Europa ma stać się do 2050 r. pierwszym kontynentem neutralnym klimatycznie, konieczne jest ograniczenie udziału w rynku wysokoemisyjnych środków transportu. W tym celu należy zmniejszyć obciążenie dróg w Polsce poprzez przenoszenie ładunków z dróg na kolej. Wśród zadań, które powinny być w tym celu wykonane, wyróżnić można:

Zbadanie natężenia ruchu. Przeprowadzenie badań, w tym analizy natężenia ruchu na drogach w kraju i określenie, na jakich trasach przeniesienie naczep i przyczep na kolej powinno nastąpić w pierwszej kolejności. Zgodnie z założeniami Białej Księgi Komisji Europejskiej przewóz na dystansie powyżej 300 km powinien realizowany transportem kolejowym. Należy zatem przeanalizować, na których trasach powyżej 300 km przyczepy i naczepy przewożone powinny być na platformach.

Ulepszenie infrastruktury. Budowa nowej infrastruktury liniowej i punktowej, bądź modernizacja istniejącej, powinna m.in. zapewni konkurencyjne czasy przejazdu pomiędzy kluczowymi węzłami komunikacyjnymi Polski. W tym celu powinny zostać wprowadzone docelowe parametry techniczne linii. Należy rozważyć też separację ruchu towarowego od pasażerskiego tam, gdzie jest to uzasadnione i możliwe do wdrożenia.

Zachęty do korzystania z usług transportu kolejowego oraz kontynuację wsparcia transportu poprzez dofinansowanie ze środków krajowych i UE. Projekty wsparcia przewozów towarowych powinny objąć dynamicznie rozwijający się segment przewozów intermodalnych. Kluczowe będzie stworzenie systemu zachęt dla spedytorów do korzystania z kolei, m.in. poprzez odpowiednio skalkulowany system opłat za dostęp do infrastruktury drogowej i kolejowej. Istotne jest również dalsze wsparcie rozwoju infrastruktury kolejowej i usługowej oraz taboru z wykorzystaniem środków krajowych oraz unijnych.

Wprowadzenie zasady zanieczyszczający płaci. Podstawą powinno być przyjęcie rekomendowanej w wielu dokumentach z zakresu unijnej polityki transportowej zasady użytkownik i zanieczyszczający płaci. Podatki transportowe i opłaty infrastrukturalne (w tym za dostęp) powinny zostać wprowadzone dla wszystkich gałęzi transportu i powinny pokryć przynajmniej wszystkie koszty zewnętrzne (emisji gazów cieplarnianych, skutków generowanego hałasu i wibracji oraz powodowane wypadkami komunikacyjnymi) oraz koszty bezpośredniego zużycia publicznej infrastruktury transportowej.

Dodaj komentarz