Flirt H2 od Stadlera został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa! Pojazd pokonał 2803 km (1741,7 mil) na jednym tankowaniu. – To osiągnięcie podkreśla innowacyjną i technologiczną siłę naszej firmy – podkreśla Stadler.
FLIRT H2 po raz pierwszy zaprezentowany został na targach InnoTrans 2022 w Berlinie. Pojazd testowany był m.in. w Szwajcarii i na torze specjalnym w Kolorado, w Stanach Zjednoczonych. Zbliżając się do zakończenia testów, firma chciała udowodnić niezawodność i możliwości pociągu. Podjęto więc próbę ustanowienia nowego rekordu w zakresie zasięgu pociągu wodorowego – jazdy bez tankowania.
– Stadler konsekwentnie koncentruje się na przyszłości kolei i łączenia jej z alternatywnymi układami napędowymi – mówił Martin Ritter, dyrektor generalny Stadler US Inc. – Wykorzystaliśmy wodór jako czyste źródło energii, aktywnie przyczyniając się do ochrony środowiska i kształtowania zeroemisyjnych podróży.
Bicie rekordu Guinnessa rozpoczęło się wieczorem, 20 marca 2024 r na torze testowym w Kolorado. Zespół inżynierów Stadler i ENSCO kontynuował jazdę na zmianę przez całą noc i kolejny dzień. Próba zakończyła się z sukcesem po prawie dwóch dniach.
Pociąg FLIRT H2 od Stadlera przejechał w ciągu ponad 46 godzin na jednym tankowaniu 2803 km. Tym samym ustanowiono oficjalnie nowy rekord świata w najdłużej pokonanym dystansie pociągiem wodorowym na jednym tankowaniu.
FLIRT H₂ to elektryczny pociąg silnikowy z ogniwami wodorowymi. Wodór jest w nich przekształcany w elektryczność, która napędza pociąg, ładuje akumulatory trakcyjne i zasila między innymi klimatyzację. Pociąg przyspiesza i hamuje tylko elektrycznie, a energia kinetyczna jest magazynowana w akumulatorach przy hamowaniu.
Ekologiczny wodór jest wytwarzany z wody przez elektrolizę. W ten sposób można zmagazynować chemicznie nadmiar odnawialnej energii elektrycznej. W pociągu jest ona magazynowana w zbiornikach i umożliwia tym samym pokonywanie dużych odcinków bez doładowywania akumulatorów. Nowoczesna technologia wodorowa zastępuje przy tym pociągu z napędem Diesla na krótkich i średnio długich odcinkach.
Stadler sprzedał pierwszy model FLIRT H2 w 2019 roku do USA i dostarczył tym samym pierwszy pociąg zasilany wodorem do amerykańskiego szynowego transportu pasażerskiego.