Aktualności Konferencja

Rola kolei regionalnych w systemie transportowym kraju


Wczoraj i dziś w Kolejach Mazowieckich – KM Sp z o.o. pokazał Dariusz Grajda, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy. Ta prelekcja była związana z jubileuszem 15 lat działalności Kolei Mazowieckich. W jej trakcie Grajda przedstawił najważniejsze informacje o spółce – park taborowy, kanały dystrybucji biletów czy też integracje transportu w aglomeracji warszawskiej.
Jak wspominał Koleje Mazowieckie:
– W swojej działalności kierują się następującymi wartościami – bezpieczeństwo, solidność, rozwój, satysfakcja i szacunek oraz realizują misję przewozu bezpiecznego, solidnego i na czas.
Temat finansowania utrzymania taboru podjął Jacek Fink-Finowicki, Inżynier Projektu, Siemens Mobility Sp. z o.o., który omówił aspekty związane z uproszczeniem procesu outsourcowania utrzymanie taboru.
Obsługę ruchu regionalnego i aglomeracyjnego z perspektywy przewoźnika streścił Wojciech Zdanowski, Wiceprezes Zarządu, Koleje Dolnośląskie SA. Szczególne wyzwania przewozów aglomeracyjnych to między innymi problem obsługi szczytów przewozowych, niższa niż w ruchu regionalnym efektywność wykorzystania taboru, relatywnie niższe niż w przypadku ruchu regionalnego jednostkowe przychody biletowe, brak dedykowanego systemu organizowania i finansowania przewozów o charakterze aglomeracyjnym oraz brak przepustowości infrastruktury niezbędnej dla zapewnienia odpowiedniej częstotliwości.
Joanna Fornalczyk, Partner, Comper Fornalczyk I Wspólnicy Sp. J., przedstawiła zagadnienie konstrukcji powierzeniowej jako narzędzia realizacji inwestycji. Podkreśliła, że konstrukcja taka musi odpowiadać najwyższym standardom powierzeniowym na co składa się prawidłowa definicja usługi publicznej, bezpieczny mechanizm rozliczania rekompensaty oraz umieszczenie inwestycji
w konstrukcji powierzeniowej.
Ostania prezentacja, Szymona Klemby, Specjalisty Inżynieryjno-Techniczny, Zakład Dróg Kolejowych i Przewozów, Instytut Kolejnictwa, dotyczyła kwestii poprawy dostępności kolejowego transportu regionalnego poprzez integrację z transportem autobusowym. W tym przypadku transport publiczny powinien być dostępny dla wszystkich mieszkańców kraju. Natomiast w przypadku braku zasadności lub możliwości obsługi gmin koleją należy obsługę zapewnić za pomocą zintegrowanych linii autobusowych, które powinny być elementem wojewódzkich systemów zintegrowanego transportu.

RK

MD

Dodaj komentarz