Aktualności Targi

Stadler zaprezentował nowe pojazdy na Trako

Podczas 13. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku Stadler zaprezentował nowe typy pojazdów – FLIRT wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich i tramwaj TANGO NF2 «nOVA» zbudowany dla czeskiego miasta Ostrawa oraz rozwiązania z zakresu sygnalingu.

Pierwszy z wymienionych pojazdów to Elektryczny Zespół Trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Przypomnijmy, że w styczniu 2018 roku spółka Stadler Polska i Koleje Mazowieckie zawarły umowę ramową na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT do obsługi tras regionalnych na Mazowszu. Umowa o wartości ponad 2,2 miliarda zł zakłada dostawę 71 EZT FLIRT wraz z ich serwisowaniem w całym okresie do naprawy w poziomie utrzymania P5 i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania pierwszych sześciu pojazdów w ramach RPO WM to 96,16 mln zł. Kolejne pojazdy będą dofinansowane z POIiŚ w wysokości 580 mln zł. To zamówienie jest największym w historii polskiej kolei kontraktem na zakup pojazdów kolejowych.
Prezentowany podczas tegorocznych targów TRAKO pojazd został wyprodukowany w ramach pierwszej umowy wykonawczej na dostawę sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT zawartej w maju 2018 roku. W uroczystej prezentacji pierwszego nowego pojazdu dla Mazowsza wzięli udział: przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej Kolei Mazowieckich oraz przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej Stadlera.

Marek Miesztalski, skarbnik województwa mazowieckiego podkreślił:
– Koleje Mazowieckie to dziś najprężniej rozwijający się przewoźnik kolejowy w kraju. Rekordowy, historyczny kontrakt na 71 nowoczesnych ezt-ów o wartości 2,2 mld zł potwierdza jego rolę na rynku. Codziennie potwierdzają ją też pasażerowie wybierający popularną KM-kę jako środek transportu do pracy czy szkoły.

 

Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich dodał, że:
– To niezwykle ważny dzień dla transportu kolejowego na Mazowszu, ale także dla całej branży kolejowej w Polsce. Z ogromną satysfakcją wspólnie z producentem, prezentujemy Państwu pierwszy pojazd FLIRT nowej generacji. W najbliższych latach 71 takich właśnie pojazdów wyjedzie na tory Mazowsza, znacząco podnosząc komfort podróży. Realizacja tego przełomowego kontraktu nie pozostawia wątpliwości, że Koleje Mazowieckie to niekwestionowany lider w kraju pod względem poziomu nowoczesności parku taborowego, a także realizacji pionierskich projektów, wyznaczających standardy dla branży kolejowej w Polsce
Pojazdy FLIRT dla Kolei Mazowieckich zostały wyprodukowane w Polsce, na Mazowszu. Dlatego na pojeździe widnieje znak graficzny z podpisem: FLIRT – wyprodukowano w Siedlcach, który będzie przypominać o tej przełomowej dla pasażerów inwestycji. Można to podsumować jednym stwierdzeniem: „z Mazowsza dla Mazowsza”.

Związki z regionem podkreślił również Tomasz Prejs, członek zarządu, dyrektor zarządzający Stadler Polska:
– Zarówno ten, jak i pozostałe pojazdy FLIRT zamówione przez Koleje Mazowieckie, zostaną wyprodukowane w naszym siedleckim zakładzie, przy udziale naszych lokalnych partnerów i dostawców. Bardzo się cieszymy, że możemy zaprezentować dziś Państwu ten nowoczesny, komfortowy pociąg. Jestem przekonany, że przypadnie do gustu pasażerom na Mazowszu i będzie dobrze służył przewoźnikowi.
FLIRT dla Kolei Mazowieckich to pojazd o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Jest wyposażony w urządzenia ETCS poziomu 2 i spełnia wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Jednoprzestrzenny skład posiada przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, jest łatwo dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Jest wyposażony w klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera
z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowy pojazd mieści 590 osób, w tym 269 na miejscach siedzących. Porusza się z prędkością maksymalną 160 km/h.
Na gdańskich targach Stadler zaprezentował również tramwaj TANGO NF2 «nOVA» dla czeskiej Ostrawy.

Ten pojazd to efekt podpisanej w 2017 roku umowy z czeskim przewoźnikiem Dopravni podnik Ostrava a.s. (DPO) na dostawę 30 + 10 nowoczesnych tramwajów. Pojazdy zaprojektowano na bazie sprawdzonego i przetestowanego modelu TANGO, który dostosowano do potrzeb spółki DPO w Ostrawie i odpowiednio zmodyfikowano o niską podłogę. Nadmienić należy, że TANGO NF2 «nOVA» to pojazd zapewniający wysoki komfort jazdy i niskie koszty eksploatacji. Posiada modułową budowę, ergonomiczną kabinę motorniczego i jest w pełni klimatyzowany. Obrotowe wózki jezdne z elastyczną ramą zapewniają spokojny bieg pojazdu. Ponadto charakteryzuje się niskim poziomem hałasu nawet przy dużych prędkościach. Jest w pełni niskopodłogowy i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Jego konstrukcja spełnia wszystkie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa standardy UE. Dodatkowo czoło tramwaju jest ukształtowane optymalnie pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa pieszych. Dwuczłonowe tramwaje «nOVA» mają długość 24,9 m, szerokość 2,5 m i wysokość 3,6 m. Mieszczą do 188 pasażerów, w tym 61 na miejscach siedzących. Pojazdy posiadają czworo szerokich, dwuskrzydłowych drzwi, umożliwiających szybkie wsiadanie i wysiadanie, a także rampę dla wózków inwalidzkich. Rozwijają maksymalną prędkość 80 km/h.

Podkreślić należy, że podczas Targów Trako model ten został wyróżniony w konkursie IGKM o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego w kategorii Tabor szynowy.
Oprócz nowych pojazdów Stadler zaprezentował także rozwiązania i ofertę w zakresie sygnalingu. W spółce zwraca się uwagę na wpływ szybkiego rozwoju cyfryzacji na otaczający nas świat. W związku z tym, w obszarze sygnalizacji, Stadler pokazał trzy inwestycje skoncentrowane na wzmocnienie niezależności spółki.
Najważniejsze rodzaje sterowania – ETCS (European Train Control System), CBTC (Communication Based Train Control) i ATO (Automatic Train Operation) służą zapewnieniu bezpieczeństwa, oferując wzrost przepustowości w mocno obciążonym ruchu szynowym. ETCS jest europejskim systemem sterowania ruchem kolejowym, CBTC stanowi system sterowania w segmencie metra i lekkich pojazdów szynowych (LRV). ATO z kolei służy częściowej i pełnej automatyzacji ruchu pociągów. Podstawowym celem jest automatyzacja jazdy – tak, aby była ona częściowo lub w pełni sterowana komputerowo. W zautomatyzowanym systemie eksploatacji maszynista sprawuje na pokładzie funkcje kontrolne.

W przeszłości Stadler kupował rozwiązania z dziedziny sygnalizacji. Chcąc jednak uniezależnić się od konkurencji, spółka zainwestowała we własne produkty. Opracowany przez Stadlera i firmę Mermec w ramach joint venture Angelstar system ETCS GUARDIA znajduje zastosowanie w nowych pociągach typu FLIRT i KISS produkowanych dla przewoźników w Szwajcarii, Polsce, Słowenii i na Węgrzech.
Również w zakresie CBTC i ATO Stadler oferuje własne rozwiązania. Dzięki przemyślanej konstrukcji pojazdów w systemy te można wyposażać także starszy tabor. Na targach InnoTrans 2018 Stadler zaprezentował po raz pierwszy nowe pociągi metra dla Glasgow Subway. Od 2021 roku będą one przystosowywane do całkowicie automatycznej eksploatacji.
Nasze zespoły wykwalifikowanych inżynierów w nowej lokalizacji Wallisellen/Zurych każdego dnia pracują nad wdrażaniem strategii sygnalizacji w segmentach pojazdów kolejowych, lekkich pojazdów szynowych oraz metra. Stale rozszerzamy nasze kompetencje w zakresie sygnalizacji, aby oferować klientom wartość dodaną, a przedsiębiorstwu zapewnić dalszy rozwój.

RK

Avatar
MD