Aktualności Targi

Stadler zaprezentował nowe pojazdy na Trako

Podczas 13. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku Stadler zaprezentował nowe typy pojazdów – FLIRT wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich i tramwaj TANGO NF2 «nOVA» zbudowany dla czeskiego miasta Ostrawa oraz rozwiązania z zakresu sygnalingu.

Pierwszy z wymienionych pojazdów to Elektryczny Zespół Trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Przypomnijmy, że w styczniu 2018 roku spółka Stadler PolskaKoleje Mazowieckie zawarły umowę ramową na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT do obsługi tras regionalnych na Mazowszu. Umowa o wartości ponad 2,2 miliarda zł zakłada dostawę 71 EZT FLIRT wraz z ich serwisowaniem w całym okresie do naprawy w poziomie utrzymania P5 i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania pierwszych sześciu pojazdów w ramach RPO WM to 96,16 mln zł. Kolejne pojazdy będą dofinansowane z POIiŚ w wysokości 580 mln zł. To zamówienie jest największym w historii polskiej kolei kontraktem na zakup pojazdów kolejowych.
Prezentowany podczas tegorocznych targów TRAKO pojazd został wyprodukowany w ramach pierwszej umowy wykonawczej na dostawę sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT zawartej w maju 2018 roku. W uroczystej prezentacji pierwszego nowego pojazdu dla Mazowsza wzięli udział: przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej Kolei Mazowieckich oraz przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej Stadlera.

Marek Miesztalski, skarbnik województwa mazowieckiego podkreślił:
Koleje Mazowieckie to dziś najprężniej rozwijający się przewoźnik kolejowy w kraju. Rekordowy, historyczny kontrakt na 71 nowoczesnych ezt-ów o wartości 2,2 mld zł potwierdza jego rolę na rynku. Codziennie potwierdzają ją też pasażerowie wybierający popularną KM-kę jako środek transportu do pracy czy szkoły.

 

Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich dodał, że:
– To niezwykle ważny dzień dla transportu kolejowego na Mazowszu, ale także dla całej branży kolejowej w Polsce. Z ogromną satysfakcją wspólnie z producentem, prezentujemy Państwu pierwszy pojazd FLIRT nowej generacji. W najbliższych latach 71 takich właśnie pojazdów wyjedzie na tory Mazowsza, znacząco podnosząc komfort podróży. Realizacja tego przełomowego kontraktu nie pozostawia wątpliwości, że Koleje Mazowieckie to niekwestionowany lider w kraju pod względem poziomu nowoczesności parku taborowego, a także realizacji pionierskich projektów, wyznaczających standardy dla branży kolejowej w Polsce
Pojazdy FLIRT dla Kolei Mazowieckich zostały wyprodukowane w Polsce, na Mazowszu. Dlatego na pojeździe widnieje znak graficzny z podpisem: FLIRT – wyprodukowano w Siedlcach, który będzie przypominać o tej przełomowej dla pasażerów inwestycji. Można to podsumować jednym stwierdzeniem: „z Mazowsza dla Mazowsza”.

Związki z regionem podkreślił również Tomasz Prejs, członek zarządu, dyrektor zarządzający Stadler Polska:
– Zarówno ten, jak i pozostałe pojazdy FLIRT zamówione przez Koleje Mazowieckie, zostaną wyprodukowane w naszym siedleckim zakładzie, przy udziale naszych lokalnych partnerów i dostawców. Bardzo się cieszymy, że możemy zaprezentować dziś Państwu ten nowoczesny, komfortowy pociąg. Jestem przekonany, że przypadnie do gustu pasażerom na Mazowszu i będzie dobrze służył przewoźnikowi.
FLIRT dla Kolei Mazowieckich to pojazd o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Jest wyposażony w urządzenia ETCS poziomu 2 i spełnia wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Jednoprzestrzenny skład posiada przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, jest łatwo dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Jest wyposażony w klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera
z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowy pojazd mieści 590 osób, w tym 269 na miejscach siedzących. Porusza się z prędkością maksymalną 160 km/h.
Na gdańskich targach Stadler zaprezentował również tramwaj TANGO NF2 «nOVA» dla czeskiej Ostrawy.

MD

Dodaj komentarz