Konferencja Targi Wydarzenia

Za nami XVII konferencja “Modernizacja Taboru Szynowego – zakup i utrzymanie”

Zakończyło się jedno z największych w Polsce forów tematycznie związanych z przewozami pasażerskimi i towarowymi. W dniach 30 września – 2 października w Centrum Konferencyjnym Hotelu Resort & SPA w Mrągowie rozmawialiśmy o najistotniejszych zagadnieniach dot. modernizacji i eksploatacji taboru, a także bezpieczeństwie w trakcie podróży.

Pierwszego dnia wydarzenia Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei przyjęła w poczet firm członkowskich największego polskiego przewoźnika pasażerskiego – PKP Intercity. Wspólnie zainaugurowała także akcję #bezpiecznakolej.

Dziękujemy wszystkim Uczestnikom za udział w XVII Konferencji “Modernizacja Taboru Szynowego – zakup i utrzymanie”! Zapraszamy na kolejne wydarzenia organizowane przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei – www.izbakolei.pl/wydarzenia

[godz. 10.45]: Firma CHEMET zaprezentowała temat „Zastosowanie metody elementów skończonych w analizie wytrzymałościowej spawanej ramy wagonu oraz wagonu cysterny do przewozu NaOH typu WP55”

godz. 10.10]: Spółka ŁUKASIEWICZ – IPS “TABOR” prezentuje swoją działalność:

2 października [7.15]: Dzień dobry! Przed nami trzeci dzień XVII edycji Konferencji “Modernizacja Taboru Szynowego – zakup i utrzymanie”. Chwilę po godz. 10.00 rozpoczniemy ostatni panel dyskusyjny – Zagadnienia związane z projektami B+R+I w sektorze transportu kolejowego”. Partnerem panelu jest ŁUKASIEWICZ – IPS “TABOR”

[godz. 18.15]: Czy współdzielenie może znaleźć na kolei zastosowanie? Pool taborowy odpowiedzialny byłby za utrzymanie i obsługę taboru.

P.Wakuła: to nie jest nowy pomysł – on funkcjonuje już w niektórych krajach. Takie rozwiązanie musi trafić do świadomości, ponieważ w Polsce mamy potrzebę posiadania własności. Takie indywidualne myślenie przenosi się na myślenie firmowe. Rozwiązanie to zdjęłoby z przewoźników obowiązek dbania o stan techniczny pojazdów. Trzeba także wziąć pod uwagę, że zdjęłoby pewne koszty. Część pojazdów, które mamy, stoi w rezerwie – my musimy je utrzymywać.

Sławomir Pipke: Cały tabor w obcych rękach jest ryzykownym rozwiązaniem. Jako rezerwa – ok.

A. Fryczkowski: Z perspektywy producenta to trudne, ponieważ musielibyśmy produkować jeden standard, który odpowiadałby wszystkim – uniwersalny standard. Przewoźnicy potrzebują różnego rodzaju pojazdów, w zależności od pojemności. Wyzwaniem byłaby elastyczność tego taboru. Kolejne pytanie: a gdzie ten pool miałby stacjonować? To wszystko są solidne wyzwania.

[godz. 18.10]: Jaki napęd jest przyszłościowy dla kolei?

W.Gadoś (Siemens Mobility): Powinniśmy na pojazd spojrzeć z szerszej perspektywy. Pojazd kolejowy eksploatowany jest 30 lat. Powinniśmy więc zadać sobie pytanie, jak nasz świat będzie wyglądał za 20 lat. Dziś, zaczynając mówić o zielonej transformacji, wszyscy powinniśmy zastanowić się, jak w tej przemianie wziąć udział. Przede wszystkim jako kraj, aby później nie być tylko biorcą technologii, a twórcą. Musimy nauczyć obchodzić się z nowymi technologiami, w tym technologią wodorową, by nie tracić czasu na próby i testy.

P.Wakuła (Koleje Mazowieckie) – 95 proc. linii kolejowych jest zelektryfikowanych. W nowej unijnej perspektywie planujemy kupić 8 pociągów hybrydowych, ponieważ inne rozwiązania nie są jeszcze tak sprawdzone jak hybryda. Linie niezelektryfikowane mają rzadsze rozmieszczenie przystanków, więc rozwiązanie bateryjne nie jest dla nas odpowiednie.

Obecnie cały czas wodór kojarzy się z niebezpieczeństwem. Co w przypadku kolizji?

W.Gadoś (Siemens Mobility): Pojazdy zarówno firmy Alstom, jak i Siemens Mobility zostały opracowane w taki sposób, by zapewnić pełne bezpieczeństwo. Zbiorniki posiadają na dachu.

A.Fryczkowski (Alstom Konstal) – W przypadku hybryd warto zadać pytanie co będzie trzeba później zrobić z recyklingiem baterii. Możemy wynaleźć najlepszy napęd na świecie, ale co będzie z nim za kilkanaście lat, tak jak teraz odchodzimy od diesla mając świadomość, że kończy się nam ropa.

[godz. 18.00]: Rozpoczął się panel dyskusyjny „Tabor z przyszłością: ekologia, energooszczędność, utrzymanie i serwis”. Jego moderatorem jest Mateusz Izydorek – Dyrektor Biura Klastra „Luxtorpeda 2.0”.

Udział w wydarzeniu biorą:

  • Piotr Wakuła, Dyrektor Biura Eksploatacyjno-Technicznego „Koleje Mazowieckie-KM”
  • Sławomir Pipke, Prokurent, Dyrektor ds. Eksploatacji PKP SKM Trójmiasto Sp. z o. o.
  • Artur Fryczkowski, Prezes Zarządu ALSTOM Konstal S.A.
  • Witold Gadoś, Dyrektor Projektów Taborowych Siemens Mobility Sp. z o.o.
  • Paweł Daszkiewicz z ŁUKASIEWICZ – IPS ”TABOR”

W trakcie rozmowy poruszone zostaną zagadnienia dot:

  • Innowacyjnych rozwiązań dla taboru kolejowego
  • Alternatywnych źródeł zasilania
  • Magazynowania i odzyskiwania energii
  • Efektywności transportu kolejowego – ekonomiki przewozów
  • Taboru dla transportu intermodalnego i CPK, pooli taborowych
  • Bezpieczeństwa przewozów (narzędzi, higieny, wyposażenia zaplecza taborowego, udogodnień dla pracowników i usług własnych vs outsourcingu)

[godz. 17.20]: Poznaliśmy zwycięzcę konkursu zorganizowanego przez MIDURA GROUP Sp. z o.o. Zdobywcą ekskluzywnego fotela został Sławomir Pipke, Dyrektor ds. Eksploatacji PKP SKM Trójmiasto Sp. z o.o. Gratulujemy!

[godz. 17.10] Trwa prezentacja „Fotel maszynisty na miarę XXI wieku, zalety płynące ze zmiany myślenia o ergonomii stanowiska pracy”, którą wygłasza Damian Midura, Prezes Zarządu MIDURA GROUP Sp. z o.o. Tuż po wystąpieniu odbędzie się losowanie przekazanego przez spółkę fotela.

[godz. 15.00 – 17.00]

W trakcie drugiego dnia XVII konferencji „Modernizacja Taboru Szynowego – zakup i utrzymanie” prezentacje wygłosili:

  • PKP CARGO S.A. – Grzegorz Woźniak – Zastępca Dyrektora Biura Taboru i Wsparcia Technicznego

„Inwestycje taborowe PKP CARGO realizowane z wykorzystaniem funduszy europejskich”

  • SOSNOWSKI SP.Z O.O.SP.K. – Mariusz Syldakt – Dyrektor Handlowy

„Wyposażenie technologiczne zaplecza serwisowego taboru na podstawie inwestycji będących w fazie realizacji”

  • SIEMENS MOBILITY SP. Z O.O. – Jacek Fink-Finowicki -Starszy Inżynier Projektu

„Kiedy warto modernizować? Czyli jak kupować NOWE pojazdy by miały potencjał na lata”

  • ZWIĄZEK ZAWODOWY MASZYNISTÓW KOLEJOWYCH W POLSCE – Sławomir Centkowski – Wiceprezydent

„Bezpieczeństwo pracy maszynisty z uwzględnieniem pandemii”

  • DIESEL LOKO DISTRIBUTION SP. Z O.O. – Grzegorz Zemła -Wiceprezes Prezes Zarządu, Bartłomiej Bęgziak – Inżynier Sprzedaży

„Implementacja proekologicznych rozwiązań w wózkach lokomotyw”

  • SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT POJAZDÓW SZYNOWYCH „TABOR” – Paweł Daszkiewicz – Zastępca Dyrektora ds. Badawczych

„Badania efektywności energetycznej pojazdów kolejowych i dwudrogowych”

  • PUT GRAW SP.Z O.O. – Marcin Kowalski – Prezes Zarządu

„Automatyczne systemy pomiarowe w diagnostyce pojazdów szynowych”

  • „KOLEJE MAZOWIECKIE – KM” SP. Z O.O. – Piotr Wakuła – Dyrektor Biura Eksploatacyjno –Technicznego

„Zakup i utrzymanie Taboru jako ważny element w procesie przewozów pasażerskich”

  • FINDER POLSKA Sp. z o.o. – Stanisław Rak – Product and Project Manager

„Jak zapewnić niezawodność i wymagany poziom bezpieczeństwa w obwodach sterowania”

  • SZYBKA KOLEJ MIEJSKA W TRÓJMIEŚCIE SP. Z O.O. – Sławomir Pipke – Prokurent, Dyrektor ds. Eksploatacji

„Tabor SKM w Trójmieście – teraźniejszość i przyszłość”

  •  JS FABRYKA PRZEKŁADNI SP. Z O.O. SP. K. – Janusz Starosielski – Prezes Zarządu

„Remont i modernizacja przekładni kolejowych na przykładzie Gmeinder GGT275”

  • MIDURA GROUP SP. Z O.O. – Damian Midura – Prezes Zarządu

„Fotel maszynisty na miarę XXI wieku, zalety płynące ze zmiany myślenia o ergonomii stanowiska pracy”

[godz. 13.05]: Tomasz Ciecierski, Prezes Zarządu MAG-TRAIN Sp. z o.o. omawia temat „Nowoczesna modernizacja taboru szynowego wagonów i lokomotyw”. W trakcie wystąpienia nawiązał do swojej firmy, dysponującej najnowszymi na rynku maszynami i urządzeniami do przeprowadzania modernizacji taboru kolejowego.

– Przed nami wiele zmian i już dziś musimy myśleć perspektywicznie – w kontekście najbliższych 5-10 lat. Polska kolej do roku 2027 zatrudni szacunkowo ok. 150 tys. osób. Ta liczba pokazuje prawdziwą skalę zmian – mówi Tomasz Ciecierski.

[godz.12.25]: Mariusz Pietrzyk, Prezes Zarządu w trakcie prezentacji „Higiena w dobie COVID-19” mówi o produktach dedykowanych do walki z pandemią.

[godz. 12.15]: Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei wręcza przedstawicielowi zarządu firmy RAWAG okolicznościowy tort.

[godz. 12.10]: Dariusz Marchewka, członek zarządu firmy RAWAG mówi o jubileuszu 50-lecia istnienia firmy i planach inwestycyjnych.

[godz. 11.50]: Dorota Toczyska, Kierownik Działu Komunikacji i Promocji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju mówi o wsparciu innowacyjnych rozwiązań w walce z COVID-19. [wystąpienie on-line]

[godz. 11.20]: kontynuujemy prezentacje naszych prelegentów.

„Zakres wsparcia UE na tabor w obecnej perspektywie finansowej oraz wizja na nową perspektywę” – to temat, który przedstawia Paweł Engel – Zastępca Dyrektora, Departament Analiz Transportowych i Programowania CUPT.

„Konkursy na projekty taborowe dają konkretne efekty nie tylko jeśli chodzi o tabor pasażerski, ale i towarowy. Na torach juz widać platformy intermodalne i lokomotywy które pojawiły się dzięki programowi.”

[godz. 10.20]: Publikujemy pierwsze zdjęcia z uroczystego wręczenia certyfikatów członkostwa:

1 października [godz. 8.50]: Mówimy „Dzień dobry”, inaugurując drugi dzień XVII konferencji „Modernizacja Taboru Szynowego – zakup i utrzymanie”. W poczet firm członkowskich Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei w trakcie wydarzenia wstąpi oficjalnie 9 przedsiębiorstw:

*Spółka Pesa Bydgoszcz swój certyfikat odebrała pierwszego dnia konferencji.

[godz. 18.05]: Jesteście ciekawi jak przebiegać będzie drugi dzień konferencji? Zajrzyjcie do PROGRAMU. Konferencja odbywa się zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego, o czym przeczytać możecie tutaj: modernizacjataboru.pl/covid-19

[godz. 17.50]: Na temat tego, jakie działania spółki kolejowe mogą podjąć w przyszłości, by zwiększyć poczucie bezpieczeństwa w trakcie podróży kolei mówił Krzysztof Zdziarski. Wspomniał on o pomyśle stworzenia zabezpieczeń antywirusowych w nowobudowanych pociągach.

– W tej chwili wspólnie z przewoźnikami myślimy m.in. o pojazdach dwupoziomowych, by zwiększyć przestrzeń wewnątrz, o większej liczbie drzwi i nowym zagospodarowaniu wnętrza.

Sławomir Pipke w trakcie debaty odniósł się do tematu dbania o higienę w trakcie podróży: zasady cały czas były przestrzegane i funkcjonowały, mimo że nie było nazwy „Covid”. Stosowaliśmy procedury dotyczące skażenia biologicznego. Dodatkowo wprowadziliśmy czyszczenie i dezynfekowanie wszystkich przestrzeni, które pasażerowie dotykają. Zamgławianie było od samego początku.

Adam Laskowski: jeżeli chodzi o inwestycje, chcemy kontynuować nasz program i być kołem zamachowym dla branży kolejowej. Nie zmieniamy przy tym naszej strategii taborowej i inwestycyjnej.

Piotr Wakuła: na początku pandemii spadek podróżnych w KM wynosił 80 proc. Szacujemy, że pod koniec roku ubytek pasażerów, w porównaniu z rokiem ubiegłym, będzie wynosił 20 proc.

Włodzimierz Wilkanowicz : Ograniczenia ustawowe są jasne, a chętnych na podróż pociągiem jest więcej. Zestawiamy więc kolejne pojazdy razem. W nich także możemy przewieźć tylko ograniczoną liczbę osób. Koszty więc rosną.

[godz. 17.25]: Rozpoczął się panel dyskusyjny „#bezpiecznakolej – Jak zagwarantować bezpieczeństwo podróżnym”. Partnerem panelu jest PKP Intercity. Moderatorem rozmowy jest Adam Musiał, Dyrektor Generalny Izby.

Udział w dyskusji biorą:

  • Adam Laskowski – Członek Zarządu PKP Intercity S.A.
  • Piotr Wakuła – Dyrektor Biura Eksploatacyjno-Technicznego „Koleje Mazowieckie – KM” Sp. z o.o.
  • Sławomir Pipke – Prokurent, Dyrektor ds. Eksploatacji PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
  • Włodzimierz Wilkanowicz – Prezes Zarządu Kolei Wielkopolskich
  • Krzysztof Zdziarski – Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz S.A.

[godz. 17.20] Przedstawiciele PKP Intercity oraz Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei podpisali list intencyjny o współpracy w zakresie programu #bezpiecznakolej

[godz. 17.15] – Trzeba pokazywać przewagę transportu zbiorowego nad transportem prywatnym, zarówno jeśli chodzi o pewność jak i bezpieczeństwo – mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity S.A.

[godz.17.10]: „Dla przewoźników kolejowych priorytetem pozostaje bezpieczeństwo rozumiane jako czystość i dezynfekcja, bezpieczeństwo taboru oraz szkolenia pracowników, a także niekwestionowaną przewagą jest komfort i przewidywalność.” Z inicjatywy PKP Intercity oraz Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei powstała akcja społeczna #bezpiecznakolej. Na konferencji trwa jej inauguracja.

[godz. 16.55]: Referat wprowadzający „Bezpieczne użytkowanie środków transportu masowego” w formie on-line prezentuje dr hab. Małgorzata Kęsik – Brodacka.

[godz. 16.50]: trwa oficjalne wręczenie certyfikatu przystąpienia PKP Intercity S.A. w poczet firm członkowskich Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

[godz. 16.45]: Uroczystego przywitania uczestników konferencji dokonał Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei oraz Dorota Markiewicz, Dyrektor Biura Izby.

Konferencja odbywa się zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, organizator wydarzenia, zakupiła dla uczestników 600 maseczek, tyle samo par jednorazowych rękawiczek oraz 300 przyłbic.

[godz. 16.30]: za kilka minut rozpoczniemy XVII konferencję “Modernizacja Taboru Kolejowego – zakup i utrzymanie”. To pierwsze wydarzenie organizowane przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei po przerwie związanej z koronawirusem. Śledźcie naszą relację na bieżąco.