Inwestycja realizowana jest w ramach PID.
– Przebudowa dworca Hel to kolejna inwestycja w województwie pomorskim, którą rozpoczynamy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. To ważny obiekt obsługi pasażerskiej, w jednym z popularniejszych miejsc urlopowych na polskim wybrzeżu Bałtyku. Dzięki inwestycji dworzec odzyska swój historyczny blask, a do tego stanie się miejscem nowoczesnym, bezpiecznym, dostępnym i przyjaznym środowisku. Ciekawym akcentem w projekcie jest specjalny kącik dla najmłodszych pasażerów z ławkami w kształcie lokomotywy i wagonów – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Dzięki inwestycji PKP SA wyeliminują kolejne bariery architektoniczne oraz wprowadzą usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych, a także niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.
Miejsce ekologiczne i bezpieczne
Dworzec będzie również ekologiczny i bezpieczny. Wykonawca ociepli budynek od wewnątrz. Stratom ciepła zapobiegną również nowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu będzie również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.
Przebudowa obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem, który zyska całkowicie nową nawierzchnię, przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, samochodów elektrycznych, foodtrucków oraz niewielką zatokę dla autobusów, a także taksówek. Nowością w otoczeniu dworca będzie wiata rowerowa, na której dachu zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii.
Koszt przebudowy dworca Hel to 9,35 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik. Wykonawcą robót budowlanych jest zaś konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (Lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to jesień 2023 roku.