Inwestycje

Ruszyła budowa dworców w Barchowie i Dobczynie [WIZUALIZACJE]

Rozpoczęła się budowa nowych dworców kolejowych w Barchowie i Dobczynie. Po zakończonych pracach obiekty zyskają nowoczesną bryłę, udogodnienia dla pasażerów, w tym osób niepełnosprawnych oraz proekologiczne rozwiązania.

Wizualizacja dworca w Barchowie

Oba dworce realizowane są w autorskiej, opracowanej przez PKP S.A. formule jako Innowacyjne Dworce Systemowe. Takich obiektów na terenie całego kraju w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 ma powstać około 40, w dwóch wariantach – indywidualnym oraz typowym. Budynki w Barchowie i Dobczynie będą IDS-ami typowymi dostosowanymi do danej lokalizacji. Większym, jeśli chodzi o gabaryty, będzie dworzec w Dobczynie, gdzie niedawno wykonawcy został przekazany plac budowy. Nowy dworzec będzie prostą, modernistyczną bryłą, dzielącą się funkcjonalnie na dwie części – pasażerską i komercyjną, które zostaną przykryte wspólną dla obu części wiatą. Pierwsza z nich będzie mieścić przestrzeń obsługi podróżnych, na którą składają się poczekalnia wraz z toaletami, druga część, w zależności od potrzeb lokalnych, może stanowić niewielką przestrzeń komercyjną lub pomieszczenie kas biletowych.

Dworzec w Barchowie, gdzie prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie, będzie nieco mniejszy, ale równie nowoczesny, jeśli chodzi o architekturę czy funkcjonalność. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię oraz pawilon, gdzie znajdą się toalety i część techniczna obiektu. Charakterystyczną cechą obydwóch obiektów jest dominanta architektoniczna w postaci wieży zegarowej o wysokości 8 metrów oraz umiejscowienie pod wiatą dworca stojaków rowerowych (28 sztuk w Dobczynie i 26 w Barchowie), a także stacji naprawczych rowerów.

Barchów i Dobczyn to pierwsze na międzynarodowej linii Rail Baltica dworce kolejowe, które zostaną wkrótce zbudowane przez Polskie Koleje Państwowe SA. Są to również kolejne małe miejscowości, które zyskają dzięki działaniom polskiego rządu dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Inwestycje te są wpisane w Program Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizacje do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

 

O inwestycji mówił wiceminister aktywów państwowych.

– Rozpoczęcie budowy dworców w Barchowie i Dobczynie to odpowiedź na potrzeby województwa mazowieckiego i jeden z ważniejszych kroków ku realizacji planów inwestycyjnych PKP S.A na tym terenie. Ale to także realizacja projektu Rail Bailtica, czyli jednego z największy obecnie projektów kolejowych, który jest jednocześnie kluczowy dla Polski i naszego regionu. Jest  istotnym elementem dużej inwestycji infrastrukturalnej, która przyczyni się do stworzenia nowego centrum gospodarczo-logistycznego w naszej części Europy. Budowane dworce będą w przyszłości pełnić istotną rolę dla pasażerów i dla obsługi całej  tej linii. Cieszę się z zaangażowania spółki PKP S.A. w ten projekt, który zostanie zrealizowany w nowej formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Dziękuję też za efektywne wykorzystywanie środków pozyskanych z Funduszy Europejskich na ten cel – mówi Maciej Małecki, wiceminister aktywów państwowych.

 

Dodaj komentarz