Transport kolejowy w Mołdawii obsługiwany jest przez jednego przewoźnika – Calea Ferată din Moldova. Od lat CFM zmaga się ze sporymi kłopotami finansowymi, które przełożyły się między innymi na wstrzymanie ruchu kolejowego. W związku z koniecznością przeprowadzenia głębokiej reformy całego sektora rząd Mołdawii przedstawił projekt Kodeksu Transportu Kolejowego.
Nowy dokument, który trafił teraz do parlamentu mołdawskiego, zawiera skrupulatnie opracowane ramy prawne dotyczące zarządzania infrastrukturą kolejową. Kodeks będzie w niedalekiej przyszłości stanowił podstawę do wprowadzenia niezbędnych zmian i reform.
W ramach wstępnych założeń rząd będzie chciał w ten sposób poradzić sobie z najpoważniejszymi obecnie problemami. W dokumentacji znaleźć można takie plany, jak likwidacja monopolu w transporcie kolejowym czy powołanie wydziału odpowiedzialnego za zgodne z przepisami rozliczanie dotacji na kolej.
Czy mołdawska kolej podźwignie się z kryzysu?
W Mołdawii doszło wiosną 2021 roku do protestów pracowników kolei. CFM zalega z wypłatą wynagrodzeń, co przyczyniło się do stopniowego narastania zaległości płacowych w tej branży. Jak określiła komisja weryfikacyjna, Kolej Mołdawska bankrutuje.
Zgodnie z komunikatem podanym na oficjalnej stronie internetowej CFM już we wrześniu rozpocznie się przetargowa procedura wyprzedaży niewykorzystanego majątku. 8 września 2021 roku odbędzie się prezentacja warunków handlowych dla podmiotów gospodarczych zainteresowanych dokonaniem zakupu.
Według zapowiedzi do sprzedaży trafić ma ponad 100 lokomotyw spalinowych TE10 i ChME3 wycofanych z eksploatacji ćwierć wieku temu. W pierwszej kolejności koleje zaoferują na sprzedaż około 1,4 tysiąca ton złomu.
Autor: Katarzyna Jarząbek
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli Mołdawii pożyczki na restrukturyzację kolei