Ogólnopolskie media obiegła informacja o pomyśle budowy w Rzeszowie linii tramwajowej. Czy inwestycja ma szansę powstać? O to pytamy Prezydenta Miasta Rzeszowa Konrada Fijołka.
W Rzeszowie dużo mówi się o usprawnieniu komunikacji miejskiej. Jaki jest powód podjęcia rozmów o budowie linii tramwajowej, której do tej pory nie było?
Pomysł budowy w Rzeszowie linii tramwajowej jest pewną propozycją uzupełnienia publicznych rozwiązań komunikacyjnych w Rzeszowie, które obecnie oparte są tylko na autobusach. Informacje o tym, że Rzeszów może mieć szanse na dofinansowanie takiego projektu zostały przekazane przez Małgorzatę Jarosińską-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, podczas spotkania, które odbyło się w drugiej połowie września w Rzeszowie.
Politechnika Rzeszowska przeprowadzi analizę ruchu w mieście. Co miastu da taki raport?
Umowa na opracowanie przez naukowców Politechniki Rzeszowskiej modelowania transportowego dla Rzeszowa została podpisana 23 września. Taki dokument pozwoli jeszcze lepiej dopasować komunikację do oczekiwań i potrzeb mieszkańców. Naukowcy będą zbierać i analizować dane, a także prowadzić ankiety wśród mieszkańców miasta i okolic. Badania potrwają do wiosny przyszłego roku. Na ich podstawie powstanie narzędzie, które pomoże precyzyjnie planować rozwój komunikacji w aglomeracji rzeszowskiej.
Jak w praktyce przedstawiają się plany utworzenia linii tramwajowej? O ilu kilometrach miasto myśli? Które miejsca połączy i gdzie dokładnie pobiegnie torowisko?
Na tak wczesnym etapie trudno odpowiedzieć, którędy mogłaby przebiegać trasa/trasy ewentualnych linii tramwajowych. Potrzebne są do tego szczegółowe analizy. Część z nich zostanie zawarta w badaniach dotyczących komunikacji i ruchu miejskiego, które przeprowadzi dla miasta Politechnika Rzeszowska
Jeżeli pomysł zyska akceptację, jak będzie finansowany?
Aby móc tworzyć w Rzeszowie linie tramwajowe potrzebne jest dofinansowanie zewnętrzne.