Siemens Mobility, przy współpracy z partnerami technologicznymi z konsorcjum ST Engineering oraz Stadler wynegocjowali kontrakt na dostawę oraz wdrożenie systemów sterowania pociągami za pomocą modelu komunikacji CBTC. Firmy zrzeszone w konsorcjum podpisały umowę z operatorem tajwańskiego metra w Kaohsiung.
Kontrakt typu Electrical and Mechanical zakłada realizację zamówienia „pod klucz” dla Żółtej Linii metra. Trasa ta uzupełni dotychczas obsługiwane linie – Czerwoną i Pomarańczową.
Zadania Siemens Mobility i partnerów
Główna część kontraktu dotyczy wprowadzenia systemu sygnalizacji Trainguard MT CBTC z funkcją GoA4, która odnosi się do najwyższego stopnia automatyzacji. Innymi słowy – Siemens Mobility wraz z całym konsorcjum technologicznym zadba o wdrożenie w tajwańskim metrze systemu bezobsługowego (bez udziału maszynisty) sterowania pojazdami metra. Składy z tym rodzajem nawigacji, których będzie razem 25, będą przemierzały trasę liczącą 22,8 kilometra. Na całej jej długości zaplanowano 23 stacje, w tym tylko jedną naziemną – pozostałe zaś zlokalizowane zostaną pod ziemią.
Funkcjonalność GoA4 wynika z połączenia trzech podsystemów, to jest: ATP, ATO oraz ATC. Pierwszy odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo pociągu, drugi przeprowadza operacje cyfrowe związane bezpośrednio ze sterowaniem pojazdu znajdującego się w trasie. ATC jest z kolei niezbędny do ustalania drogi przemieszczania się pociągu, wraz z możliwością regulowania jego podróży tak, by zapobiec opóźnieniom. Zestawienie systemów tego rodzaju pozwoli zaprogramować wagony metra w taki sposób, by nie tylko bezpiecznie poruszały się po zaplanowanej trasie, ale też były w pełni bezpieczne dla pasażerów.
W gestii Siemens Mobility leży ponadto dostarczenie bezprzewodowego, radiowego systemu komunikacji Airlink MC-IoT. Składa się on ze współpracujących ze sobą aparatów przytorowych łączących się ze stacją bazową, a także urządzeń pokładowych, odpowiadających za przesyłanie danych dotyczących danego pociągu. Charakterystyczną cechą tego rozwiązania marki Siemens jest jego ukierunkowane wykorzystanie. System został bowiem stworzony z myślą o sprawnej obsłudze radiowej sektorów o znaczeniu krytycznym. Nie został dostosowany do potrzeb klasycznego rynku konsumenckiego. Airlink jest zgodny z normą IEEE 802.16-2017, co oznacza wysoki poziom zabezpieczeń oraz dużą przepustowość dostosowaną do różnych potrzeb użytkowników.
Żółta Linia metra w Kaohsiung
Żółta Linia metra, która powstaje w Kaohsiung będzie pewnego rodzaju rozszerzeniem i jednocześnie połączeniem już istniejących tras, czyli Czerwonej Linii i Pomarańczowej Linii. Inwestycja będzie biegła przez sześć dzielnic metropolii, zapewniając wygodny dostęp do obiektów edukacyjnych i zakładów pracy. W tym miejscu warto zaznaczyć, że miasto zamieszkuje obecnie ponad 2,7 miliona mieszkańców. Jako istotny port handlowy oraz znaczący ośrodek przemysłowy Tajwanu, Kaohsiung wymaga wręcz świetnie skomunikowanej sieci transportu pasażerskiego. Dzięki Żółtej Linii dostęp do metra zyska ponad 40% wszystkich mieszkańców miasta.