Biletomaty, poidełka, nowoczesne oświetlenie, wiaty przystankowe porastające zielonymi pnączami, efektowne skalniaki i róże – tak obecnie wygląda nowy węzeł przesiadkowy na al. św. Jana Pawła II w Toruniu i jego sąsiedztwo.
Przypomnijmy, że plac Rapackiego zyskał nowe oblicze w ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Prace budowlane rozpoczęły się w maju 2019 roku. Objęły przebudowę istniejących torowisk tramwajowych, wzdłuż ul. Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego, Kraszewskiego i Czerwona Droga. Powstał tu zintegrowany węzeł przesiadkowy, który połączył transport autobusowy z tramwajowym. Wybudowano także nowy odcinek torowiska łączący pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości oraz nowe platformy przystankowe. Roboty budowlane zostały zakończone w styczniu 2021 roku, a ostatnie prace związane z nasadzeniem zieleni – w kwietniu br.
Węzeł został wyposażony w dwa biletomaty (po jednym na każdej platformie przystankowej) oraz poidełka, czyli uliczne zdroje wody pitnej. Mogą z nich skorzystać nie tylko spragnieni pasażerowie czy przechodnie, ale także towarzyszące im zwierzęta, gdyż poidełko ma na dole osobną misę.
Biletomaty spółki Mera Systemy mają dotykowy ekran o rozdzielczości 15”, który jest zabezpieczony przed zarysowaniem. Można w nich kupić wszystkie rodzaje biletów krótkookresowych MZK – jednoprzejazdowe, tygodniowe, weekendowe, grupowe i czasowe. Płatności można dokonywać zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej.
Na nowym węźle stanęły wiaty. Wzdłuż ich tylnych ścian zostały zamontowane specjalne stelaże, po których pnie się winobluszcz pięciolistkowy ‘KIRIGAMI’. System nawadniania zainstalowany na zielonym przystanku zapewnia roślinności dobre warunki do szybkiego wzrostu.
Zielono jest także w sąsiedztwie węzła. Tam, gdzie to było możliwe, a więc poza pasami ruchu dla samochodów, utworzono zielone torowisko. Na ul. Chopina posadzono ponadto krzewy białych i czerwonych róż. Efektowną ozdobą są też liczne nasadzenia i aranżacje w formie skalników, które znajdują się m.in. plac Artylerii czy na skrzyżowaniu al. św. Jana Pawła II z ul. Chopina.
Do nasadzeń wybrano odmiany drzew i krzewów odporne na suszę, zanieczyszczenia powietrza i inne niekorzystne warunki atmosferyczne, np. lipę drobnolistną, klon czerwony czy jarząb mączny.
PROJEKT W LICZBACH
- Długość nowego torowiska tramwajowego (od pl. Artylerii Polskiej do Pl. NOT) – 953,30 mtp
- Długość zmodernizowanego torowiska tramwajowego – 1 733,70 mtp
- Długość zielonego torowiska w ul. Chopina – 188,20 mtp
- Długość zielonego torowiska w ul. Kraszewskiego – 162,20 mtp
- Długość nowej i zmodernizowanej sieci trakcyjnej – 2 687,00 mtp
- Długość wybudowanych ekranów akustycznych – 133 mb
- Wymiary peronu przesiadkowego – al. św. Jana Pawła II:
– długość wiaty – 73,90 m – 2 szt.,
– szerokość wiaty – 4,35 m,
– liczba przęseł wiaty – 45 szt.
- liczba nasadzonych drzew – 164 szt.;
- liczba nowych krzewów – 6 641 szt;
- Długość ścieżek rowerowych 1,04 km.