Aktualności Analizy Pasażer Raport z Polski Wywiady

SOK: Odnotowaliśmy spadek liczby przestępstw [WYWIAD]

SOK posiada w swoich zasobach coraz więcej nowoczesnego sprzętu. Nie da się ukryć, że nadal w tym zakresie macie spore potrzeby?

Wykorzystanie nowoczesnego sprzętu wspomaga realizację ustawowych zadań. Funkcjonariusze SOK mają do dyspozycji flotę samochodów umożliwiających im sprawne poruszanie się w trudnym terenie, nowoczesne wyposażenie techniczne takie jak noktowizory, termowizory, fotopułaki oraz Mobilne Centra Monitoringu. Dysponują również systemem cyfrowej łączności radiowej i najnowszymi modelami broni. W ich posiadaniu znajdują się także nowoczesne środki przymusu bezpośredniego np. wielofunkcyjna pałka służbowa typu EMS. Jednak nawet dysponując najnowszym sprzętem stale obserwujemy postęp technologiczny i doposażamy jednostki SOK w coraz lepsze, innowacyjne urządzenia wspomagające realizację ustawowych zadań. Dynamiczny rozwój służby opiera się na wdrożeniu nowoczesnych systemów technologicznych i informatycznych. Są to między innymi geolokalizacja patroli pieszych i zmotoryzowanych, wewnętrzne aplikacje służby dyżurnej oraz inne aplikacje wspomagające zarządzanie patrolami.

Co ciekawe, i możliwe, że mało kto z czytelników o tym wie, SOK posiada także Grupy Operacyjno-Interwencyjne. Jakie są ich zadania?

Grupy Operacyjno-Interwencyjne Straży Ochrony Kolei jest to zespół funkcjonariuszy, odrębnie szkolonych i przygotowywanych do realizacji zadań wymagających specjalnych umiejętności. Funkcjonariusze z tych Grup działają w szczególności w miejscach występowania zagrożeń wymagających szczególnego zaangażowania i specjalistycznych metod działania. Grupy Operacyjno-Interwencyjne specjalizują się w prowadzeniu wzmożonych działań w najbardziej niebezpiecznych rejonach obszaru kolejowego, gdzie dochodzi do nagminnego łamania przepisów porządkowych, kradzieży na szkodę pasażerów, a także dewastacji mienia przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury. Działania podejmowane są w przypadku, gdy zwykłe odziaływanie prewencyjne okazuje się niewystarczające dla osiągnięcia zamierzonego efektu. Są to między innymi działania w pociągach i na dworcach w celu ujawnienia sprawców kradzieży kieszonkowych, którzy działają bardzo często w zorganizowanych grupach oraz działania w celu przeciwdziałania kradzieżom infrastruktury kolejowej, w tym głównie kradzieżom sieci trakcyjnej i jej elementów.

Na koniec pytanie o przyszłość – jak Pan widzi najbliższe miesiące na kolei w obszarze bezpieczeństwa? Na co Pan liczy? Czego obawia?

Spadek zdarzeń na obszarze kolejowym jaki obserwujemy od 2014 r. stanowi dla mnie potwierdzenie, iż podejmowane działania przynoszą wymierny efekt. Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia na obszarze kolejowym, a także zapewnienie porządku publicznego to dla nas misja, którą z zaangażowaniem realizujemy każdego dnia. Liczę, że skuteczna realizacja zamierzonych planów przyczyni się do dalszej tendencji spadkowej zdarzeń i dalszego budowania poczucie bezpieczeństwa u podróżnych. Dodatkowym wyzwaniem z jakim zmagamy się aktualnie jest pandemia COVID-19. Dla Straży Ochrony Kolei zdrowie i życie ludzkie stanowi najwyższą wartość dlatego dokładamy wszelkich starań, aby skutecznie zwalczyć zagrożenie spowodowane wybuchem pandemii.

Dodaj komentarz