Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze pudła wagonów nowych pociągów FLIRT, natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pociągów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon.
Pudła dla Kolei mazowieckich w niedługim czasie trafią do zakładu Stadler Polska w Siedlcach, gdzie rozpocznie się ich zabudowa. Dwa pierwsze, z sześciu zamówionych w maju 2018 roku pojazdów, zostaną wprowadzone do eksploatacji na przełomie listopada i grudnia bieżącego roku. Kolejne cztery będą dostarczane sukcesywnie do końca I kwartału 2020 roku.
Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM podkreślił, że:
Realizacja zamówienia na pierwszych sześć pociągów FLIRT przebiega zgodnie z planem. Dokonaliśmy szczegółowej weryfikacji parametrów technicznych, w szczególności wymiarów wagonów, jakości spawów, czy też grubości powłok lakierniczych. Jesteśmy zadowoleni z jakości produktu firmy Stadler.
Odbiory pierwszych gotowych pudeł wagonów odbyły się w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Szolnok na Węgrzech. Przedstawiciele Kolei Mazowieckich dokonali odbioru na miejscu pudła pomalowanego, pudła przed malowaniem, a także podwozia jednego z wagonów.
Podkreślić należy, że pudła pociągów FLIRT są wykonane z aluminium co czyni je lżejszymi od pudeł stalowych, a tym samym niższe są koszty eksploatacji. Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227).
Magdalena Dankowska, dyrektor Projektu w Stadler Polska, polecała
takie rozwiązanie:
– Niższa masa pojazdu to niższe zużycie energii, a także niższe koszty jego utrzymania, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Te aspekty są szczególnie istotne dla przewoźnika, który użytkuje tabor przez wiele lat.
Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt, pierwsze sześć pojazdów zobaczymy na trasie Warszawa – Działdowo. Pojazdy, które zamówiły Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy będą wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania). Pociągi będą osiągały prędkość 160 km/h.
W marcu natomiast ŁKA i Stadler Polska podpisały umowę na rozbudowę pociągów ŁKA o dodatkowy człon. W ramach umowy Stadler rozbuduje dziesięć pojazdów FLIRT o środkowy, fabrycznie nowy człon. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wyniesie 16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W członie znajdzie się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Ponadto zostanie on wyposażony w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa, zgodnie ze standardem obecnych pociągów FLIRT. W efekcie zmian zwiększy się liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. Umowę o dofinansowanie podpisał marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber w dniu 11 marca br.
Wartość projektu to 68 481 150,00, kwota dofinansowania z RPO wyniosła 47 455 500,00. W ramach umowy Stadler zobowiązał się także do utrzymania pojazdów do roku 2029.
Zalety realizacji projektu podkreślił Tomasz Prejs, członek zarządu Stadler Polska i szef siedleckiego zakładu produkcyjnego, który powiedział, że: