Aktualności

Stadler – pudła dla KM i trzeci człon dla ŁKA

Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze pudła wagonów nowych pociągów FLIRT, natomiast  Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pociągów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon.

Pudła dla Kolei mazowieckich w niedługim czasie trafią do zakładu Stadler Polska w Siedlcach, gdzie rozpocznie się ich zabudowa. Dwa pierwsze, z sześciu zamówionych w maju 2018 roku pojazdów, zostaną wprowadzone do eksploatacji na przełomie listopada i grudnia bieżącego roku. Kolejne cztery będą dostarczane sukcesywnie do końca I kwartału 2020 roku.

Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM podkreślił, że:

Realizacja zamówienia na pierwszych sześć pociągów FLIRT przebiega zgodnie z planem. Dokonaliśmy szczegółowej weryfikacji parametrów technicznych, w szczególności wymiarów wagonów, jakości spawów, czy też grubości powłok lakierniczych. Jesteśmy zadowoleni z jakości produktu firmy Stadler.

 

Odbiory pierwszych gotowych pudeł wagonów odbyły się w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Szolnok na Węgrzech. Przedstawiciele Kolei Mazowieckich dokonali odbioru na miejscu pudła pomalowanego, pudła przed malowaniem, a także podwozia jednego z wagonów.
Podkreślić należy, że pudła pociągów FLIRT są wykonane z aluminium co czyni je lżejszymi od pudeł stalowych, a tym samym niższe są koszty eksploatacji. Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227).

Magdalena Dankowska, dyrektor Projektu w Stadler Polska, polecała
takie rozwiązanie:

– Niższa masa pojazdu to niższe zużycie energii, a także niższe koszty jego utrzymania, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Te aspekty są szczególnie istotne dla przewoźnika, który użytkuje tabor przez wiele lat.

 

Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt, pierwsze sześć pojazdów zobaczymy na trasie Warszawa – Działdowo. Pojazdy, które zamówiły Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy będą wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania). Pociągi będą osiągały prędkość 160 km/h.
W marcu natomiast ŁKA i Stadler Polska podpisały umowę na rozbudowę pociągów ŁKA o dodatkowy człon. W ramach umowy Stadler rozbuduje dziesięć pojazdów FLIRT o środkowy, fabrycznie nowy człon. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wyniesie 16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W członie znajdzie się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Ponadto zostanie on wyposażony w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa, zgodnie ze standardem obecnych pociągów FLIRT. W efekcie zmian zwiększy się liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. Umowę o dofinansowanie podpisał marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber w dniu 11 marca br.
Wartość projektu to 68 481 150,00, kwota dofinansowania z RPO wyniosła 47 455 500,00. W ramach umowy Stadler zobowiązał się także do utrzymania pojazdów do roku 2029.

Zalety realizacji projektu podkreślił Tomasz Prejs, członek zarządu Stadler Polska i szef siedleckiego zakładu produkcyjnego, który powiedział, że:

– Bardzo się cieszymy, że zrealizujemy do naszego klienta to innowacyjne zadanie. Dzięki rozbudowie pociągów przewoźnik uzyska aż o 50 procent więcej miejsc siedzących, co znacznie zwiększy możliwości przewozowe i komfort podróżowania. Jednocześnie pełna kompatybilność parametrów technicznych trzeciego członu oraz jego wyposażenia z pojazdami FLIRT ŁKA, zagwarantują niezakłóconą eksploatację i obsługę rozbudowanego pojazdu.

Grzegorz Schreiber podkreślił, że:

– Realizacja tego projektu sprawi, że podróż pociągami ŁKA będzie
jeszcze wygodniejsza. Obserwujemy stale rosnącą liczbę pasażerów korzystających z kolei, dlatego inwestujemy w jej rozwój. Większa liczba pojemniejszego taboru pozwoli nam sukcesywnie rozwijać siatkę
połączeń. Chcemy docierać zwłaszcza do małych miejscowości,
tam gdzie obecnie oferta kolejowa jest ograniczona.

 

Pierwsze pojazdy dwuczłonowe zostaną przekazana przez Łka do rozbudowy w maju przyszłego roku. W tym roku rozpoczną się prace projektowe. Odbiór trzyczłonowego pociągu zgodnie z umową ma się odbyć w II kwartale 2021 roku. Rozbudowa pozostałych pojazdów, która będzie prowadzona w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach, będzie realizowana sukcesywnie do początku 2022 roku. Z uwagi na ograniczenia taborowe przewoźnik będzie przekazywał do rozbudowy po jednym pojeździe. Rozbudowa będzie prowadzona w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.

Korzyści z podpisania umowy podkreślił Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, który powiedział:

– W kolejnych latach prognozujemy dalszy wzrost frekwencji w pociągach, stąd zapewnienie bardziej pojemnego taboru staje się dla nas priorytetem. Nasze analizy wykazały, że rozbudowa pojazdów to znacznie tańsze rozwiązanie niż zakup nowych jednostek.

Rozbudowywane pociągi FLIRT produkcji Stadlera zostały dostarczone przewoźnikowi i wprowadzone do eksploatacji w latach 2014 i 2015.

Donata Nowakowska
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.

Marta Markowska
Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.

Marta Jarosińska
Stadler Polska sp. z o.o.

Avatar
MD