W sobotni poranek 4 lipca do Krakowa dotarł szósty już nowy tramwaj Lajkonik. To czwarty taki pojazd, który będzie stacjonował w zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie.
Pojazdy do Krakowa docierają sukcesywnie. Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć:
- 33,4 m długości;
- 2,4 m szerokości;
- 225 osób pojemności;
- 82 miejsca siedzące;
- klimatyzację;
- monitoring;
- oświetlenie ledowe wnętrza
- nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu.
Każdy z pojazdów wyposażony będzie w platformę ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Natomiast mając na uwadze popularność smartfonów w pojazdach zamontowano porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy. Dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości.
Zadbano także o ekologię bowiem w tramwajach zastosowano system rekuperacji umożliwiający wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych. Nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie.
Malatura tramwaju oparta została o krakowskie barwy- biały i niebieski. Nowy design nawiązuje do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.