Prezydent Zaleski podkreśla, że sercem tego projektu jest budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do tzw. osiedla Jar.
– To przedsięwzięcie zobrazują liczby. Gdy nowa linia zostanie zbudowana, ilość torów tramwajowych będących w eksploatacji w naszym mieście zwiększy się o ponad 20 procent. W tej chwili mamy w eksploatacji 53 600 metrów toru pojedynczego, a ta inwestycja to będzie 11 500 metrów toru pojedynczego. Jest to nie tylko zadanie duże, ale i symboliczne, gdyż wracamy z torami tramwajowymi na północ naszego miasta. Wracamy z dużo większym zakresem. To ważne, gdyż komunikacja tramwajowa jest najbardziej przyjazna miastu i użytkownikom, bo tramwaje nie stoją w korkach, ale także nie emitują do środowiska naturalnego spalin – mówi prezydent.
Nowa linia tramwajowa pozwoli lepiej skomunikować mieszkańców rozwijającego się osiedla z centrum Torunia. W grudniu 2020 r. do użytku oddano łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości, zaś poprzednią nową linię – na Bielany – uruchomiono 24 czerwca 2014 r.
Obecny przetarg został podzielony na dwie części:
- Część A: „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Watzenrodego od skrzyżowania z ul. Strobanda (z tym skrzyżowaniem), Ugory, Polnej i Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego”;
- Część B: „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Legionów od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego (z tym przejazdem), Ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej do skrzyżowania przy pl. NOT (z tym skrzyżowaniem) wraz z wyposażeniem podstacji trakcyjnej”
Oferty będzie można składać do 15 lutego 2021 r. Co istotne, istnieje możliwość składania ofert częściowych (na poszczególne zadania). Wybór wykonawcy planuje się na przełomie II i III kwartału 2021 r. Następnie, zgodnie z procedurą, dokumentacja zostanie przekazana do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej pozytywnym wyniku nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą. Realizacja zadania planowana jest do 31 maja 2023 r.
– W ramach umowy wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego (łączna długość wybudowanych torów wyniesie 11 260,46 mtp., co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej) oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej – wylicza prezes Wyszogrodzki. – W zakresie umowy będzie również budowa nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowa 26 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 31 wiat przystankowych. Część z nich będzie miała tzw. „zielone wiaty” lub inne elementy ekologiczne.