Parlament Ugandy zatwierdził plany rządowych pożyczek w wysokości 327,01 mln euro na wsparcie Projektu Kolei Kampala – Malaba Meter Gauge. Celem jest modernizacja istniejącej linii łączącej stolicę Ugandy z granicą z Kenią.
Pożyczka obejmuje 216,7 mln EUR z Afrykańskiego Funduszu Rozwoju (ADF), 84,41 mln EUR z Afrykańskiego Banku Rozwoju (ADB) oraz 25,9 mln EUR z Funduszu Internalizacji Przedsiębiorstw w Hiszpanii.
Według raportu Sejmowej Komisji Gospodarki Narodowej Rift Valley Railways (RVR) zakontraktowana na zarządzanie linią pozostawiła ją w opłakanym stanie i niesprawną infrastrukturą. Uganda i Kenia rozwiązały umowę z RVR 25 stycznia 2018 r., zaraz po tym, jak firma nie zrealizowała swoich celów kontraktowych.
Od tego momentu Uganda Railways Corporation (URC) ma trudności ze sprostaniem wymaganiom klientów przewożących towary ze względu na zawodną infrastrukturę i brak sprawnych wagonów towarowych.
Rząd w Ugandzie planuje odnowić 250-kilometrową linię Malaba – Kampala, a także 8,3 km Kampala – Port Bell i 12,3 km odgałęzienia Kampala – Nalukolongo – Kyengera. Ponadto w październiku 2020 r., przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, uruchomiono projekt o wartości 34,6 mln euro, mający na celu odnowienie 375-kilometrowej linii kolejowej Tororo – Gulu. Ponadto w planach jest zakup i odnowienie wagonów i lokomotyw, stworzenie szkoły kolejowej dla kierownictwa i personelu URC oraz magazyn części zamiennych.
Według raportu sejmowej komisji realizacja projektu kolei skróci czas przejazdu osób dojeżdżających z dwugodzinnej podróży do 20 minut. Oczekuje się również, że wielkość frachtu wzrośnie z 20 000 ton do 300 000 ton miesięcznie.
Komitet zalecił, aby URC ocenił możliwość wykorzystania wojska do realizacji części projektu w celu obniżenia kosztów. Część posłów nie uznało jednak za zasadne ulepszanie sieci kolejowej przez kraj śródlądowy twierdząc, że należy kontynuować prace nad planowanym projektem kolei standardowej (SGR), który połączy Ugandę z Kenią, Ruandą, Demokratyczną Republika Konga i Sudan Południowy. W zależności od rozmów z Chinami, które finansują i nadzorują projekt SGR, oczekuje się, że projekt SGR rozpocznie się w ciągu najbliższych dwóch lat.