Aktualności

Unikalny wagon w jarocińskiej Parowozowni

Na terenie jarocińskiego Muzeum Parowozownia znaleźć można nie lada gratkę dla miłośników kolejnictwa. Od kilku eksponowany jest tam bowiem wagon opatrunkowo-apteczny typu 406C.

Egzemplarz o którym piszemy stanowi unikat z tego powodu, że w latach 80-tych wyprodukowano takich wagonów raptem osiem sztuk. Konstrukcja 406C powstała we wczesnych latach 80-tych ubiegłego wieku w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym w Poznaniu. Zleceniodawcą było Ministerstwo Obrony Narodowej, które chciało je włączyć w skład wojskowych pociągów sanitarnych przeznaczonych do ewakuacji rannych i porażonych z obszarów frontowych do szpitali na terenie kraju. Pudło wagonu pochodzi z rodziny 111A i powstało w 1978 roku w zakładach HP Cegielski. Tego typu wagony charakteryzowały się dziesięcioma oknami pełnej wielkości i dwoma mniejszymi w toaletach lub przedsionkach oraz przede wszystkim kształtem dolnej krawędzi pudła, liczbą stopni wejściowych (3), uchwytów promowych, konstrukcją dachu (gładki/ryflowany), liczbą i rozmieszczeniem wywietrzników dachowych, obecnością i kształtem wlotu powietrza instalacji ogrzewania nawiewnego oraz urządzeniami podwozia.
Wykonanie wnętrza wraz z jego wyposażeniem zlecono ZNTK Opole. W 1988 r. roku wagon wcielono do służby. Do 2012 r. zaplombowany wagon stał w forcie wojskowym w Dęblinie. I okazał się jedynym egzemplarzem, który nie został zniszczony. Po kilku latach starań MON przekazał go do Muzeum Parowozownia w Jarocinie.
Proces transportu wagonu z Dęblina do Jarocina był długotrwały. Najpierw siecią miejskich bocznic wojskowych wciągnięto go na teren stacji. Operacja wymagała rozkucia czterech przejazdów kolejowych. Po kilku kolejnych miesiącach dzięki wsparciu firmy Freightliner PL, która operacje wykonała nieodpłatnie, udało się przetransportować wagon do Ostrowa Wlkp. W znajdującym się na terenie tego miasta Zakładzie Napraw Taboru wagon przeszedł rewitalizacje zewnętrzną. 18 listopada 2012 r. ostatecznie dotarł do Jarocina. Wiosną 2015 r. naniesione zostały na niego oryginalne oznaczenia oraz kolorystka wagonu.

RK