Konflikt w Ukrainie Tabor

Uralskie Lokomotywy skopiowały projekt pociągu Siemens Mobility

Siemens Mobility pozwało Uralskie Lokomotywy za kradzież własności intelektualnej – informuje agencja Interfax. Rosyjski producent taboru kolejowego miał skopiować projekt Siemensa i wyprodukować pociąg pod marką własną. Niemiecka spółka wyceniła straty na 1,15 mld rubli (110 mln zł) i taką kwotę będzie chciała odzyskać.

Zakład Uralskich Lokomotyw (fot. sinara-group.com)
Zakład Uralskich Lokomotyw (fot. sinara-group.com)

Siemens Mobility złożył do sądu już dwa wnioski – pierwszy zarejestrowany został 12 lutego, wówczas kwota roszczeń przekroczyła miliard rubli. Kolejny wpłynął 16 lutego. W nim spółka domaga się odszkodowania w kwocie 1,15 mld rubli.

Uralskie Lokomotywy już wcześniej produkowały tabor szynowy pod marką Siemensa. Wtedy jednak miały oficjalną licencję. Rosyjska spółka, powstała w 2010 r. z Zakładów Inżynierii Kolejowej Ural, wypuściła na rynek składy szybkiego pociągu „Jaskółka”. Pojazdy trafiły do Sinara Transport Machines.

Aktualnie wyprodukowany pociąg powstał bez zgody i wszelkich licencji, których właścicielem jest Siemens Mobility. Rosjanie zwiększyli w nim m.in.. liczbę miejsc oraz liczbę toalet.

Wojna zatrzymała współpracę

Niespełna dwa lata temu – 24 lutego 2022 r. Rosja rozpoczęła atak zbrojny na Ukrainę. Potępiając ten akt agresji Siemens, a także tysiące innych przedsiębiorstw z całego świata, poinformowały o wycofaniu się ze współpracy z firmami rosyjskimi oraz tymi, które Rosję wspierają. Swoje sankcje na kraj Putina nałożyła także Unia Europejska. Wszystko to wpłynęło m.in. na problemy z dostępnością komponentów kolejowych, a finalnie z poprawną eksploatacją pojazdów i wycofaniem ich z torów.

Tak było m.in. w przypadku tramwajów dla Moskwy, które wyprodukowała PESA Bydgoszcz.

Moskwa wycofuje tramwaje PESA Fokstrot

Siemens Mobility wycofał z Rosji swoich pracowników, technologie i licencje. To jednak nie przeszkodziło Uralskim Lokomotywom zaprojektować i wybudować pociąg, który już 28 grudnia 2023 wyjechał na trasę z Jekaterynburga do Kamenska-Uralskiego. Był to pierwszy, jak określono, „w pełni rosyjski” pojazd szynowy Finist.

Rzeczywistość jest jednak inna. „Finist” to kopia projektu Siemensa – „Jaskółki”, która do maja 2022 r. produkowana i serwisowana była w Rosji na licencji SM. Po wycofaniu się producenta z rynku rosyjskiego, produkcja „Jaskółek” została wstrzymana.

Siemens Mobility dostarczy Railpool do 250 lokomotyw

Dodaj komentarz