Ukrzaliznytsia i hiszpański zarządca infrastruktury kolejowej ADIF, opracują pilotażowy projekt, wykorzystujący technologię automatycznego systemu zmiany szerokości zestawów kołowych wagonów towarowych. Ma to poprawić transport między krajami o różnym rozstawie szyn.
Technologia, opracowana wcześniej przez koleje hiszpańskie na potrzeby zmiany rozstawu torów w zakresie 1435–1668 mm, zostanie udoskonalona w celu automatycznej zmiany szerokości par kół taboru w zakresie rozstawu torów 1435 mm, 1520 mm i 1668 mm.
– Pracujemy obecnie nad wszystkimi możliwymi rozwiązaniami technologicznymi, aby stworzyć ciągły proces logistyczny podczas transportu towarów na linii Ukraina – Unia Europejska – podkreśla Ukrzaliznytsia. – Nasi hiszpańscy koledzy z sukcesem wykorzystują rozwiązania, które pozwoliły zminimalizować wpływ różnic w rozstawie szyn. Jesteśmy gotowi współpracować, by rozszerzyć tę technologię na nasz tabor.
Jak zaznacza Ukrzaliznytsia, proces zmian będzie procesem złożonym, a więc czasochłonnym. Jednak jest to znacznie łatwiejsze i mniej kosztowne, niż przebudowa znacznej części sieci kolejowej 1435 mm.
– Będzie to znaczący krok w kierunku integracji Kolei Ukraińskich z europejską siecią transportową – dodaje Jewhen Liashchenko, Prezes Zarządu JSC Ukrzaliznytsia.
Zarówno UZ, jak i ADIF, starać się będą o dofinansowanie na realizację zadania.