Widać już zarys nowego przejścia podziemnego na przystanku przy os. Zielone Wzgórza w Białymstoku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu o wartości 3,4 mld zł, realizowanego przez PKP PLK z udziałem środków unijnych.
Przejście pod torami powstaje między ul. Zielonogórską i Starosielce. Gotowy jest fundament i ściany. Wykonawca realizuje prace przy kolejnym odcinku od strony ul. Starosielce. Nad tunelem wybudowane zostały także tory tymczasowe, które zapewnią bezpieczny ruch pociągów nad prowadzoną budową. Nowe przejście o długości 76 m będzie dobrze oświetlone i oznakowane. Bezpieczeństwo zapewni specjalna antypoślizgowa nawierzchnia, zbudowane zostaną ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących.
Przystanek w rejonie os. Zielone Wzgórza poprawi dostęp do kolei dla mieszkańców okolicznych osiedli oraz pozwoli wygodniej przesiąść się na transport miejski dla pasażerów dojeżdżających do Białego stoku.
Zaplanowany układ peronów umożliwi podróże w kierunku Warszawy oraz Ełku i Bielska Podlaskiego. Zostaną one wyposażone w wiaty, ławki, informację pasażerską i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Z przejścia podziemnego na perony będą prowadzić zadaszone schody i pochylnie.
Postępują prace na Rail Baltica
Postępy robót widać też w innych miejscach na modernizowanym odcinku Czyżew-Białystok. Na stacji w Białymstoku wykonawca zdemontował dwa perony i sąsiadujące z nimi tory. Zdemontowano także stary wiadukt kolejowy na nieczynnej łącznicy. W tym miejscu powstanie nowa łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z linii z Ełku do Bielska Podlaskiego, bez konieczności manewrowania na stacji w Białymstoku.
W Czyżewie i Szepietowie rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie przejść podziemnych, które umożliwią bezpieczne i wygodne dojście do peronów. W Szepietowie zaawansowana jest budowa wiaduktu nad torami w drodze krajowej 66. We wsi Średnica-Maćkowięta k. Szepietowa wykonawca rozpoczął pierwsze prace przygotowawcze do budowy tunelu pod torami. Zdemontowano też część pobliskiego wiaduktu kolejowego i szykowany jest teren pod budowę nowego obiektu w tym miejscu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew – Białystok. Inwestycja obejmuje 6 stacji i 12 przystanków. Efektem prac będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczne podróże. Zwiększy się dostęp do kolei. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy zajmie ok. 90 minut. Inwestycja jest ważna również dla przewozów towarowych. Modernizacja zwiększa rolę kolei w przewozach regionalnych, dalekobieżnych oraz na międzynarodowej trasie Rail Baltica, która łączy Europę.
Budowa prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.