Na stacji Lublin Główny i na przyległych szlakach od października ub.r. dyżurni ruchu z nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Lublinie nadzorują sprawne i bezpieczne podróże. Pod kontrolą komputerowych systemów przejechało już ponad 200 tys. pociągów. Zakończenie budowy systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Lublin-Warszawa zakończy się w IV kwartale 2022 roku.
Nowoczesne systemy zastąpiły elektryczne układy przekaźnikowe, w które były wyposażone 4 dotychczasowe stare nastawnie. Ich wdrożenie to efekt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie Warszawa – Lublin. Inwestycja była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przez stację Lublin Główny w ciągu doby przejeżdża ok. 190 pociągów, które widoczne są na monitorach w nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Cyfryzacja na tym odcinku jeszcze się nie zakończyła i po finalizacji wszystkich prac, przy budowie zdalnego sterowania na odcinku Klementowice – Motycz (na trasie Lublin – Warszawa), dyżurni ruchu będą śledzić ruch pociągów łącznie na 45 km linii między Puławami a Lublinem.
Lokalne centra sterowania na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dzięki temu zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Nowoczesne lokalne centra sterowania (LCS-y) wspomagają pracę dyżurnych ruchu dzięki „weryfikowaniu” czynności ludzi przez systemy komputerowe. Możliwe jest prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca.
Istotnym elementem wyposażenia LCS są urządzenia zamontowane w torach, które odnotowują liczbę przejeżdżających pociągów przez stację Lublin Główny. Dzięki kamerom kolejarze mają stały podgląd na przejazd kolejowo-drogowy w obrębie stacji w Lublinie. Docelowo nadzór obejmie 15 skrzyżowań dróg z torami między Lublinem a Warszawą.
Lokalne Centrum Sterowania w Lublinie obejmie nie tylko stację Lublin Główny, ale też stacje Klementowice, Nałęczów, Sadurki, Motycz. Koszt budowy urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Lublin-Warszawa wyniesie ponad 2 mln zł. Inwestycja zakończy się w IV kwartale tego roku.
Kolejowy Lublin zmienia swoje oblicze
Podróżni mogą także korzystać z bardziej widocznych efektów modernizacji przeprowadzonej na stacji Lublin Główny. Do ich dyspozycji są nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne. Wyjściem naprzeciw potrzebom osób o ograniczonej możliwości poruszania się stały się wyższe perony oraz windy. Ponadto nowy przystanek Lublin Zachodni zwiększył dostęp do kolei i zapewnił szybsze podróże w mieście. Poza wiatą i windą istotnym udogodnieniem, z którego mogą skorzystać pasażerowie, jest przejście podziemne. Dzięki niemu dojście na peron jest łatwiejsze i przede wszystkim bezpieczne.
Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł.