Mieszkańcy Łodzi już w czerwcu skorzystają z nowego peronu kolejowego – Łódź Żabieniec. W ramach modernizacji linii Łódź – Kutno, na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz, powstaną także szersze wiadukty kolejowe. Koszt prac to ok. 229 mln zł.
Mieszkańcy Zgierza zyskają wygodne połączenia w kierunku Łodzi, Kutna i Łowicza. Dzięki modernizacji trasy, pociągi pasażerskie przyspieszą ze 100 km/h do 120 km/h. Poprawią się też warunki transportu towarów – pociągi towarowe osiągać będą prędkość nawet 100 km/h.
Sprawniejszy przewóz towarów zapewni również przebudowany układ torowy na stacjach Łódź Żabieniec i Zgierz oraz nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym.
W czerwcu podróżni w Łodzi Żabieńcu wygodniej wsiądą do pociągów
W ramach inwestycji powstanie nowy przystanek Łódź Żabieniec. Pasażerowie skorzystają tam z dwóch nowych, wyższych peronów. Na peronie nr 1 już ustawiono słupy oświetleniowe. Wykonawca będzie układał nawierzchnię. Zamontowane zostaną ławki i wiaty. Zaplanowane jest nagłośnienie oraz czytelne oznakowanie i gabloty z rozkładami jazdy. Z pierwszego nowego peronu podróżni skorzystają w czerwcu.
Przebudowywane jest również przejście podziemne. Prace zorganizowano tak, że odnawianie obiektu pozwala też na dojście do peronów. Przejście będzie wyposażone w dwie windy, które umożliwią dostęp do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.
Na stacji ułożono już nowy tor przy peronie nr 1. Szykowana jest nowa sieć trakcyjna.
Dostępniejsza stacja w Zgierzu
Na stacji Zgierz PLK budują dodatkowy peron nr 3. Układane są już płyty peronowe. Powstaje nowe przejście podziemne w miejscu przejścia w poziomie szyn. Na żelbetowych ścianach budowany jest strop tunelu. W przejściu będą cztery windy, które zapewnią wygodny dostęp do peronów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.
W zachodniej części stacji, w miejscu zdemontowanych torów i sieci trakcyjnej, układane są już nowe rozjazdy, które umożliwiają przejazd pociągów w kierunku stacji Łódź Widzew. Wykonawca przygotowuje teren i pracuje przy peronie nr 2. Szybciej nowym torem i mostem nad Bałutką.
Między Łodzią Kaliską a Zgierzem wymieniane są tory i sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem. Pociągi jeżdżą jednym torem. Na szlaku Zgierz – Łódź Żabieniec ułożono już nowe podkłady. Rozpoczął się montaż szyn. Na szlaku Łódź Żabieniec – Łódź Kaliska przygotowano podłoże, układany jest tłuczeń, następnie montowany będzie nowy tor. Zmienia się most nad rzeką Bałutką. Jest już nowa betonowa konstrukcja, budowane są podpory. Pociągi jeżdżą po tymczasowej przeprawie.
Inwestycja kolejowa zwiększa bezpieczeństwo na torach i drogach
W ramach zadania przebudowywane są wiadukty kolejowe w Zgierzu: nad ul. Długą i ul. Łódzką. Wyższe i szersze wiadukty to nie tylko sprawne kursowanie pociągów, ale również większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym m.in. dla pieszych.
Nad ul. Łódzką usunięto stary obiekt. Pociągi jeżdżą po tymczasowej konstrukcji. Wkrótce rozpocznie się wzmacnianie przyczółków i budowa nowego obiektu. Po zakończeniu przebudowy na ul. Łódzkiej prace przeniosą się na wiadukt nad ul. Długą w Zgierzu.